Leállnak a hazai buszgyártók?
A hazai buszgyártóknál tavaly még folytak a fejlesztések, idén azonban már a termeléssel is felhagytak, mivel a várt Volán-megrendelések még mindig nem érkeztek meg, írja a Világgazdaság.
A lap információi szerint a legnagyobb, még működő, hazai piacra dolgozó buszgyártó, a Kravtex-Kühne csoport telephelyén 135 elkészült jármű áll. Süli Csaba, a cég vezérigazgatója azt mondta: ha belátható időn belül nem lesznek buszvásárlások, arra kényszerülnek, hogy beszüntessék a gyártást, ez pedig a cégeiknél és beszállítóiknál 300 ember munkahelyének megszűnéséhez vezethet.
Nem jobb a helyzet az Ikarus márkanevet viselő, a Műszertechnika és az Auto Rad Controlle (ARC) Kft. tulajdonában levő Magyar Autóbuszgyártónál sem, a vállalat már másfél éve áll. Liptai Árpád, a cég vezérigazgatója a lapnak azt mondta: miután hasztalan vártak a közbeszerzési pályázatokra, a munkásokat a csoport más vállalataihoz csoportosították át.
A hazai buszbeszerzésekre nagy szükség lenne, hiszen az állomány elöregedett, a BKV és a Volán buszai között sok a 25-30 éves jármű. A BKV buszainak átlagéletkora közel 18 év, ami nagyjából duplája a nyugat-európai átlagnak. Az elmúlt években többször is felmerült, hogy a közlekedési társaságok több száz busz megrendelésére vonatkozó programokat indítanának, de a hiányzó források miatt erre eddig nem került sor.
A hazai buszgyártó szektor szereplői az év elején még bizakodóbbak voltak, hiszen a Nemzetgazdasági Minisztérium februári jelentése még arról szólt, hogy csak a BKV-nál a következő 5 évben több mint 800 buszt kellene lecserélni, a beszerzéseknél pedig előnyben részesítenék a magyar gyártókat. A tőzsdén jegyzett Rába esetében is részben a buszgyártás mozgatta meg a befektetők fantáziáját, nagy volumenű buszbeszerzésekre azonban azóta sem került sor.