Légibalett a holland égen
Portálunk olvasóit idén nyáron meglehetősen sok repülőnapi bemutatóval örvendeztettük meg, persze nem is vagyunk még a szezon végén. A szezon elejéről azonban, feltehetően a normandiai partraszállás évfordulójának ünnepségei miatt, kimaradt egy beszámoló, amire pedig érdemes visszatérni, már a szerző szép fotói okán is.
A repülőnapokat látogató közönség minden évben izgalommal várja június harmadik hétvégéjét, ugyanis általában ekkor rendezik a Holland Légierő szokásos repülőnapját.
A repülőnapnak minden évben más bázis ad otthont, tavaly Volkelben jártunk, idén Gilze-Rijenbe kellett utaznunk. A hollandok szeretik megadni a módját a rendezvénynek, nem elég, hogy teljesen ingyenes – noha előzetesen úgy volt hogy a parkolásért fizetni kell, de senki nem kért pénzt –, pluszban gyakorlatilag az összes repülőeszközüket felvonultatják, hadd lássa az egyszeri polgár hogy mire is költik a pénzét. Habár idén ez a pénzköltési bemutató a tavalyinál haloványabbra sikeredett, hiába a válság a hadiiparban még masszívan érződik – ugyanakkor elég impresszív volt, és egy-két különleges csemegét is láthatott az érdeklődő.
A statikus soron mindjárt ott volt néhány, a kivonás határán repülő harcigép, például a törökök F-4 Phantomjai, vagy északi szomszédaink MiG-29-esei. Nagy bánatunkra mindkét nap reggelén le volt takarva mind a szlovák, mind a lengyel „Nagyvas”. A holland szekció teljesen külön volt, érdekesség, hogy statikus soron „hazai” harcirepülővel nem találkoztunk, csak helikopterek és egy C-130 Hercules terpeszkedett a betonon. Mondjuk helikopterből kapásból többet vonultattak fel, mint az egész magyar repülőképes állomány...
A levegőben mindkét napot az oldtimerek kezdték, a partraszállás 70. évfordulója jegyében volt P-51, Spitfire, B-25, Lancaster, Catalina bemutató.
Ezután a helikopterek pillanatai következtek: szépen megemlékeztek az idén 50 éves Alouette III típusról, amellyel a hollandok és osztrák szomszédaink is bemutatóztak.
Ezenfelül a forgószárnyasokat képviselte még a hazai díszfestett Apache, illetve egy NH-90, a belga Sea King, amely „menetből” repülte programját, egy német Bo-105, valamint a spanyol Patrulla Aspa helikopteres kötelékcsapat.
Ebéd előtt a tavaly már megcsodált holland képességbemutató volt soron, amelynek során egy terrorista bázis felszámolását imitálták F-16-osokkal és Apache helikopterekkel, majd a maradék ellenállást már az odaszállított szárazföldi erők fojtották el. Zárásként szép sorban felvonult az összes szereplő repülőeszköz, meglehetősen szép látványt nyújtva.
A szombati napon ide sikerült beilleszteni két meglepetés-programot is a szervezőknek: az egyik az Arke Fly Boeing B-787 Dreamlinerjének áthúzása, míg a másik egy KLM MD-11-esének és a holland légierő KC-10-esének „kötelékrepülése” volt.
Délután jöttek az „igazi” harci repülők, F-16-os bemutatóból hármat is láthatott a nagyérdemű, a hazaiak mellett a belga és a görög légierő bemutató csapata tette tiszteletét. A szlovák MiG-29 repülése kissé haloványabb volt a megszokottnál, valószínűleg korlátozták a maximális g-erőt...
A kötelékeket a brit Red Arrows képviselte, a RAQF-pilóták mindkét nap a szokásos magas színvonalú, szépen felkonferált programjukat repülték. Zárásként a svájci légierő F-18-as vadászgépe lépett színre, azok után, hogy a teljes tavalyi szezont kihagyták, idénre egy nagyon jó programot raktak össze.
Mindeközben intenzíven propagálták az új F-35-ös vadászgépeket (poszterek, ajándékok, külön bemutatósátor), amelyekből Hollandia harminchét beszerzésére szerződött le. A következő repülőnap 1 év kihagyással 2016-ban lesz Leuwarden repterén, remélhetőleg már a „Villám” aktív szerepvállalásával. (Mint arról időközben többször beszámoltunk, az F-35-ös európai látogatására egy korábbi hajtóműhiba miatt nem került sor, talán jövőre azért összejön... – a szerk.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!