Légiközlekedési projektek, uniós támogatások győztesei

iho   ·   2015.08.03. 13:45
cim

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközök (Connecting Europe Facility, CEF) forrásaira benyújtott közlekedésfejlesztési beruházások támogatásáról döntött az Európai Bizottság. A két magyar, légiközlekedés fejlesztésére irányuló program a Free Route koncepció nemzetközi kiterjesztését és egy repülőtéri együttműködéseket támogató döntéshozó rendszer létrehozását célozza.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakmai támogatásával benyújtott nyertes pályázatok előkészítésében és összeállításában a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (HungaroControl) stratégiai partnere a Tenderauditor Kft. volt. A projektek összköltségvetése eléri a 3,2 millió eurót, amelynek ötven százalékát, 1,6 millió eurót az Európai Unió finanszírozza, adja hírül a két cég közleménye.

Szabad útvonalú légtér (Free Route légtér) a Fekete-erdőtől a Fekete tengerig

A HungaroControl kezdeményezésére és koordinálásával nyolc nemzetközi léginavigációs szolgáltató egy közös technológiai megvalósíthatósági tanulmányt nyújtott be a CEF pályázatára 2015 februárjában. A projekt célja a Közép-Európai Funkcionális Légtérblokk (FAB CE) és annak határain túlnyúló Free Route koncepció megvalósítása. A Free Route alkalmazása lehetővé teszi, hogy egy adott légtér be- és kilépő pontjai között a járatok szabadon tervezhessék meg repüléseiket, amivel jelentős időt és üzemanyagot takaríthatnak meg. Európában elsőként 2015. február 5-étől a HungaroControl törölte el a teljes légi útvonalhálózatot a magyar légtérben. (A koncepcióról részletesen portálunk is beszámolt.)

A már működő szolgáltatás alapján a pályázatban részt vevő partnerek részletekbe menően meg tudták határozni a különféle nemzeti légiforgalmi irányító rendszerek összekapcsolásának és összehangolásának feltételeit és szükségleteit. A nemzetközi összefogásban megvalósuló projekt a tervek szerint 2017 júniusában zárul. A program összköltsége 2,2 millió euró (ebből a HungaroControlra eső rész meghaladja a 800 ezer eurót), amelynek felét az Európai Unió finanszírozza.

Repülőtéri együttműködésen alapuló döntéstámogató rendszer

A világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányítási rendszere, a HungaroControl által alkalmazott MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) innovációját (szoftverfejlesztést) célozza az a döntéstámogató rendszert kiépítő projekt, amelynek célja a légiforgalmi irányításban és repülőtéri kiszolgálásban érintett szereplők által kezelt és menedzselt folyamatok integrálása.

A repülőtér, a földi kiszolgálók, a légitársaságok és a légiforgalmi irányítók együttműködésén alapuló döntéstámogató rendszer bevezetésével átlagosan egy perccel rövidül a gépek gurulási ideje (taxi time), így csökkenthető a járatok üzemanyag-felhasználása és a széndioxid-kibocsátása. Az Egységes Európai Égbolt programmal összhangban megvalósuló projekt összköltségvetése meghaladja az egymillió eurót, amelynek ötven százalékát az Európai Unió finanszírozza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.