Légjárók kijárási tilalom idején, 2. rész: Túlélő munkarepülők, klubok, iskolák

Márványi Péter   ·   2020.03.30. 12:00
cim

Folytatjuk sorozatunkat a kisgépes repülés esélyeiről a vírus sújtotta Magyarországon… Korábban olvashatták interjúnkat a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnökével. A következőkben Szabó Péter, a Repülő és Légisport Szövetség alelnöke vázolja, hogyan érintik a munka- és sportrepülést a járvány miatt hozott kormányintézkedések, bebukhatnak-e a leállásba a repülőiskolák, repülőklubok.

– Repülőtér közelében élek, de most, ha jó az idő, akkor sem hallok motorhangot... Csak nagyon ritkán. Rendőrhelikopter, mentőhelikopter, más szinte semmi.

– A munkarepülések, mezőgazdasági repülések nem fognak leállni, hiszen a kormányrendelet nem kötelez erre bennünket. És ezek a repülések megoldhatók úgy, hogy a pilóta izoláltan üljön a kabinban és végezze a munkáját. Azok a munkarepülések kérdésesek, amelyek több főnyi személyzetet kívánnak, például a távvezeték ellenőrzések, olajlétesítmények megfigyelése, ilyenkor már nem biztosítható a másfél méteres távolság, és még zajlik az egyeztetés arról, hogy melyek azok, amelyek elengedhetetlenül fontosak. Hisz azért lássuk be, hogy egy olajipari vagy gázipari létesítményben föllépő haváriát továbbra is ki kell szűrni.

(fotók: iho.hu)

– Csak, hogy mindenki értse, a vezetékek fölötti repülésről van szó, olykor több órás utakról.

– Ha egy vezeték sérülését nem vesszük időben észre, az óriási környezeti kárt okozhat, amit akkor sokkal nehezebb megszüntetni, amikor már eszkalálódott a probléma. Tehát valószínű, hogy ezek a repülések menni fognak tovább. De a képző repülések megállnak, hiszen munkába el lehet járni, de a növendék nem mehet el képzésre a kormányrendelet értelmében. A repülőiskolák be fognak zárni. Nagy részük már korábban bezárt, mert a növendékek túlnyomó része külföldi volt, ők meg már nem jöhetnek be az országba. Még a magyarok képzése sem folytatódhat a másfél méteres korlátozás miatt, ahogyan az autóiskolák is leállnak.

– A kisgépeseket érinti-e valamiféle általános tiltás? Tehát ha egy gép tulajdonosa egyedül el akar repülni, mondjuk üzleti okból, Budapestről egy vidéki repülőtérre, megteheti-e?

– Ez lehetséges, de a nyilvános repterek zöme be fog zárni. (Beszélgetésünk óta több be is jelentette a zárást - a szerk.) És ott már a reptér üzemben tartója szabja meg, kit enged oda és kit nem.

– Tehát nincs központi intézkedés, miszerint kisgéppel ne szálljanak föl Magyarországon?

– Ilyen tiltás nincs. Mint ahogy kijárási tilalom sincs, csak kijárási korlátozás van. Nyilván lehetnek esetek, amikkor ezeket a gépeket használni kell, különösen a rendvédelmi, katonai repülésekre, vagy olyan civil repülésekre, amelyek a rendvédelmi szerveknek történnek.

– És a bezárt repterek zöme is ügyeletet tart, épp azért, hogy a katonák, rendőrök, mentők biztonságosan tudjanak leszállni ott.

– Így van. A nagy kérdés a sport célú hobbirepülés. Sportolni lehet, hogyha az egyéni sport. Adott esetben valaki felszállhat műrepülni úgy, hogy nincsenek tömegek a reptéren, illetve akkor lehet távrepülni, például ralliversenyre készülve, amikor a föl- és leszállás helye ugyanaz. Ebben az esetben a fertőzés veszélye ki van zárva, hiszen egyedül ül a pilóta az egyszemélyes kabinban. Vitorlázógéppel is lehet távot repülni, hiszen felvontatás közben a vontatópilóta 40 méterre egy másik gépben ül. Ezzel együtt a magyar vitorlázó szövetség, illetve a Légisport Szövetség is azt az ajánlást adta ki, hogy amennyire lehet, most mellőzzük mindezt, legyünk szolidárisak a kormány kérésével és ezzel az egész helyzettel.

– A magyar kisgépes repülés fennmaradásának gazdasági esélye épp a repülőiskolák működtetése lenne. Beindultak a kadétprogramok a légitársaságok részvételével, Nyíregyházán és másutt…

– Azt gondolom, hogy a repülőiskoláknál olyan nagy baj nem lehet, mert az elmúlt pár évben olyan felfutás volt, ami megfelelő tartalékot kellett, hogy biztosítson nekik. Nyilván nem beszélhetek a többiek nevében, de úgy látom, föl lehet függeszteni azokat a költségeket, amik egy repülőiskola átlagos üzemében keletkeznek. Persze, lesz veszteség, mint minden ágazatban, de nem gondolom, hogy azért, mert két-három hónapig nem mennek a repülések, bárki is csődbe menne. Csak olyan iskolának lehet engedélyt kiadni, amely megfelelő anyagi eszközökkel rendelkezik. Ahol ez nincs meg, az az iskola be sem indulhat. Azt akarja ezzel az EU és a magyar hatóság is biztosítani, hogy ha egy repülőiskolának egy repülőgépe van, és az elromlik, nem tudják pótolni, de már közben indult a képzés, és a növendék kifizette, nehogy ő járjon pórul.

– Ezek szerint most nem ketyegnek az olyan kiadások, mint a repülőgépek biztosítása, az üzemben tartással kapcsolatos költségek?

– A biztosításokat föl lehet függeszteni, ez nyilván függ a biztosítótól, de ebben a helyzetben az a biztosító, amely nem függeszti fel, az klienskört fog veszíteni. Másrészt vannak más technikák is ezeknek a fölfüggesztésére, ami alól nem tud kibújni a biztosító. Az üzemben tartásnak van egy karbantartás része, nyilván, ha a repülőgép nem repül, akkor a repült órák utáni karbantartásra nincs szükség. Ha magának az iskolának főállású karbantartói vannak, akkor ezeken a gépeken van annyi munka, hogy ha két hónapig nem repülnek, akkor is van mit csinálni rajtuk.

– A kérdés az, hogy kapnak-e fizetést ez alatt az alkalmazottak?

– Igen, itt a kérdés az oktatói állomány, az üzemben tartásért felelős kinevezett vezetői állomány és esetleg a karbantartói-szervezői állomány fizetése. Biztos vagyok benne, hogy erre vonatkozóan is sok iskola meghozza a megfelelő intézkedést. Az esetek nagy részében az oktatók alapbéréhez van hozzárendelve egy teljesítményarányos fizetés légiórák szerint. Most teljesítmény nem lesz, a havi alapbérre fog korlátozódni a fizetés, amit egy repülőiskolának képes kell lennie fizetni akár fél évig is, mert ha nem, akkor engedélyt se kaphatna.

– Visszatérnek-e mind a növendékek?

– A növendék csak úgy kezdheti el a kiképzést, ha van szerződése, és ebben általában el is kérik a képzési díjat, ami tehát gyakorlatilag előre ki van fizetve. A növendék vissza fog jönni, hisz a koronavírus helyzet vis maior helyzet, és amikor ez megszűnik, akkor jöhet és folytathatja. Nem is tudná visszakérni a pénzt, ide kell jönnie és folytatnia kell.

– Nem kell tehát tartani attól, hogy repülőklubok, iskolák csődbe mennének a vírus okozta leállások miatt?

– Nem. Hogy nehezebb helyzetbe kerülnek, ez biztos, de ki nem?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.