Lengyel helikopterek a háború peremén: Apache-ok vagy Viperek?

iho/repülés   ·   2022.04.23. 09:00
max1200

Az európai gyártók – Airbus, Leonardo – megint kiestek a tenderből, az egyik legfontosabb tényező: ki tudja a leggyorsabban leszállítani a gépeket.

Érthető nemzetközi érdeklődés övezi mindazoknak az államoknak a fegyverkezési programjait, amelyek Ukrajna, mint hadszíntér közvetlen közelében kell, hogy felkészüljenek mindenféle fejleményre: a válasz szinte mindenütt a már futó beszerzések felgyorsítása, a gyorsabb döntéshozatal.

AH-64 (fotó: Boeing)

Mint az elmúlt napokban is láthattuk, Románia a norvég F-16-osokat szeretné mihamarabb a légierő kötelékében látni, a lengyelek pedig keresik azt a típust, és azt a forrást, amelynek révén áthidalható az idő a F-35-ösök beérkezéséig, különösen, ha közben a lengyel MiG-29-esek átkerülnének Ukrajna hadrendjébe – hangsúlyozzuk ismét, erről nyilvános döntés nem született.

Az új fejlemény: Lengyelország a szárazföldi haderőhöz tartozó támadó helikopterek kategóriáját akarja felfrissíteni, méghozzá nyugati technikával. A Kruk program néhány éve indult 32 földi támadó forgószárnyas beszerzésére, és nem mutatott túlságosan nagy tempót. Az első tizenhat gép átvételét akkor 2026-ra tervezték.

Mi-24 (fotó: Lengyel Védelmi Minisztérium)

Az ukrajnai történések azonban elég pontosan jelzik, mennyire nagy a jelentősége a tankok, egyéb páncélosok ellen bevethető harci helikoptereknek. A lengyel szárazföldi haderő mintegy harminc Mi-24-esének azonban nincs irányítható páncéloselhárító fegyverzete. A Kruk program eddig négy jelentkezőt számlált, két amerikai céget, a Bellt és a Boeingot, valamint az Airbust és a Leonardót. Egyébként komolyan fontolgatták a Mi-24-esek modernizálását is, ezt azonban elhalasztották, és ezzel még inkább megnövelték az új technika beállításáig eltelt időt, igaz a Mi-24-esek átalakítása is jónéhány évet vett volna igénybe.

A gyorsítás egyik stációja most nyilván az volt, hogy Mariusz Błaszczak lengyel honvédelmi miniszter a Pentagonban tárgyalt, majd bejelentette, két ajánlat marad csak versenyben, a Boeing és a Bell típusa, az AH-64 Apache és az AH-1Z Viper. A miniszter nyilatkozata egyébként tartalmazza a valószínű indokot is: a lengyelek a lehető leghamarabb szeretnének hozzájutni a helikopterekhez, bár megfigyelők emlékeztetnek arra is, hogy a lengyelek katonai beszerzései eléggé egyértelműen fordultak az elmúlt időszakban az európaiak felől az amerikai gyártók felé.

AH-1Z (fotó: Bell)

A feltételek nem ismertek, sem a lehetséges vételár, sem a határidő. Az biztos, hogy a lengyelek számára ebben a pillanatban az Apache az a gép, amellyel kapcsolatban konkrét és közeli tapasztalataik lehetnek, mert közvetlenül a háború kitörése előtt ismeretlen számú amerikai AH-64-es érkezett Lengyelországba és szállt le Powidz légitámaszponton.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek