A cseheknél tesztelik a PKP IC egyik Pendolinóját

A próbák célja az ottani infrastruktúrával való összeférhetőség felmérése. A Pendolinók lengyelországi hatósugara decembertől tovább bővül.
Az október 20-a és 22-e között zajló tesztek a gördülőállomány szélesebb körű átjárhatósági értékelésének részét képezik, abból a célból, hogy a járműtípus zökkenőmentesen és biztonságosan közlekedhessen az Európai Unió országainak különböző vasúthálózatai között.
Az ED250-001-es szerelvénnyel és a cseh nemzeti vasúttársaság České dráhy (ČD) közreműködésével végzett próbák újabb fontos állomás a lengyel vasúttársaság Pendolinói interoperabilitásának ellenőrzése terén. A kibővített tesztek 2026 első negyedévében zajlanak majd a cseh vasúti infrastruktúrán – a vonat külföldi turnéja nincs hatással a Lengyelországon belüli Express InterCity Premium (EIP) szolgáltatásokra.
A PKP Intercity Pendolinói már korábban megszerezték az ausztriai, csehországi és németországi közlekedési engedélyt; a csehek 2022 novemberében hagyták jóvá, legfeljebb 160 kilométer per órás sebesség mellett, mind a 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú (AC), mind pedig a három kilovoltos egyenáramú (DC) betáplálási rendszerre.
A PKP Intercitytől elmondták, a piac liberalizációja erős ösztönzőt jelent a lengyel vasúttársaságnak a növekedéshez. Jelenleg a belföldi kínálatra és a nemzetközi vasútvállalatokkal kötött partnerségekre összpontosítanak, hogy vonzó szolgáltatásokat kínáljanak Csehországba, Németországba, Ausztriába és Litvániába. A 2025/2026-os menetrendben a Pendolinók továbbra is csak belföldön fognak dolgozni, ám amikor minden összeáll, külföldre is el fognak jutni.
A vasúttársaság az idei decemberi menetrendváltástól új belföldi célpontokra is elküldi majd az ED250-eseket, például Zakopanéba is, összekapcsolva a Magas-Tátrát Varsón és Krakkón keresztül a Balti-tenger partján fekvő úgynevezett Háromvárossal (Gdańsk, Gdynia, Sopot). Lengyelország „téli fővárosa” napi tizenkét járatot (hat vonatpárt) kap – eggyel többet a jelenleginél –, ezek közül tíz egész éven, kettő pedig szezonban fog közlekedni. A nyári időszakban a tengerparti Kołobrzeg üdülővárosig hosszabbítják meg az útvonalat. Az ország déli részén található Podhale kulturális régió profitálni fog a jobb összeköttetésekből.
A Zakopane és Varsó között elérhető, már jól bevált Tatry EIC-járaton felül egy új, egész évben közlekedő vonat, a Kaszub EIC jár majd Zakopane és Gdynia között. A Podhalanin IC új éjszakai járatként naponta fog közlekedni Zakopane és az északnyugaton, a német határnál fekvő kikötőváros Świnoujście között, Krakkó érintésével – ez figyelemreméltó fejlesztés, mivel korábban csak szezonálisan volt elérhető és akkor is elkerülte Krakkót.
A Pendolinók a PKP IC Express InterCity Premium (EIP) szolgáltatási kategóriájában közlekednek, a legmagasabb komfortszintet kínálva a lengyelországi távolsági vonatok terén. Mindegyik motorvonat 402 ülőhelyet kínál: 357-et másod-, 45-öt első osztályon, mindegyik állítható. Minden ülésnél lehajtható asztal, olvasólámpa, hálózati csatlakozók, kabátakasztók és poggyásztartó polc áll rendelkezésre, a fedélzeti wifi pedig tovább emeli a komfortérzetet – jelenti a Railway Pro.
(Nyitóképünkön a PKP IC egyik Pendolinója. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!