Löbau kincsei – 4. rész
A találkozó legidősebb csuklósa az 1986-ban készült 280.26-os volt, amit anno a lengyelországi Poznan városa vett állományba. A busz egészen 2009 őszéig szállított utasokat, ezt követően egy alapos felújítást kapott, amelynek célja a beszerzéskori állapot visszaállítása volt. Ez az elektronikus kijelzők leszerelésétől kezdve a kocsi visszafestésén keresztül a teljes belső dekoráció kicseréléséig mindent magában foglalt. Az elkészült mű több mint lenyűgöző, a jármű külső belső megjelenése olyan, mintha most gurult volna le a futószalagról.
A csehországi Jihlavából érkezett a következő 280-as, az 1988-ban gyártott 280.08A egészen az ezredfordulóig Strakonice környékén szolgált, majd hat évnyi tábori kitérőt követően 2007-ben került a jelentős trolibusz- és autóbuszgyűjteménnyel rendelkező jihlavai klub tulajdonába.
A helyi színeket képviselte egy 1988-as születésű Ikarus 280.03-as, amely az utolsó menetrend szerint közlekedő Ikarus busz volt Németországban. A busz történetének a felidézésével a 90-es évek Németországának története is felelevenedik: 1990 októberében vette állományba az NDK-beli Zittau közlekedési vállalata YD 72-33-as rendszámmal (amiben az Y a drezdai régióra utalt). Az egyesült német államban egy ideig megmaradtak a régi keleti rendszámok, sőt némi közigazgatási reform után újak is születtek, ekkor kapta a kocsi a LÖB-NV 91-es azonosítót, amiben az első rész magára Löbaura és környékére utalt. Az átmeneti időszak után 1994-ben vezeték be az össznémet rendszámokat, ekkor a busz a ZI-V 865-ös rendszámot kapta, ahol az első két betű Zittau és környékét takarja. Húsz éves pályafutása alatt a busz tehát két államban, és három régióban is szolgált, miközben a Löbau környékét se hagyta el. Az utolsó időkben már csak iskolajáratokon teljesített szolgálatot, majd 2009-es selejtezése után egy környékbeli lelkes gyűjtő vásárolta meg.
Hasonlóan hosszú és kalandos élete volt a találkozó másik 280.03-asának is, amely Ronneburgból érkezett. Mintegy húszévnyi Merseburgban eltöltött szolgálat után 2009-ben vonták ki a forgalomból, majd ezt követően egy gyűjtő tulajdonába került a kocsi.
Az utolsó német 280-as szériából származik a chemnitziek „Budapester” (budapesti) becenevű 280.02-ese. Ugyan a buszt 1990-ben gyártották, pár évvel ezelőtt viszont a nyolcvanas éveket idéző módon újították fel.
Ezzel befejeződött a löbaui Ikarus találkozó bemutatása, nagyszerű, színvonalas rendezvény volt, reméljük a következőre nem kell két évet várni!