Los Angeles menti meg a Compobust?
Korábban megírtuk, hogy a NABI kaposvári gyárüzeme kénytelen felfüggeszteni az egyedülálló technológiával készülő Compobusok gyártását. Ugyanis az amerikai nagyváros finanszírozási nehézségekkel küzd, ezért nem hívta le azt a 100 autóbuszt, amelyeket még 2011-ben kívántak forgalomba állítani. Ezzel megszűnt a műanyagból készült autóbuszok rendelésállománya, és így tavaly év végére a 227-ből már csak tíz fő maradt a gyárban.
Márciusban biztosan újra beindul a kaposvári buszgyártás – mondta a Kapospontnak Baranyai Ferenc, a NABI ügyvezető igazgatója. A termelés újraindítását követően heti egy, majd később már három busztestet terveznek készíteni. A nemrég frissítésen átesett LFW típuscsalád után a Compobus is megújul. A Los Angeles-i tenderen már ezzel a típussal indult a gyár. A gyártás elindításához folyamatosan veszik fel a dolgozókat.
Információink szerint a budapesti gyárban sem túl rózsás a helyzet. A BRT típusú autóbuszok kész kocsitestjeit már az USA-ban szerelik össze. Itthon csak úgynevezett SKD (ládákban szállítják ki az autók vázszegmenseit) buszokat gyártanak. Az Újszász utcai gyáregységben így már csak a vázas-lemezes üzem működik napi szinten.
A NABI-nak minden esélye megvan arra, hogy kilábaljon a jelenlegi nehéz helyzetből. Los Angeles hamarosan újabb autóbuszokra ír ki tendert, és abban is bízhat a főként amerikai piacra koncentráló gyártó, hogy a hamarosan elinduló Volán-tendereken is eredményes lesz a hazai és európai piacra szánt Sirius fantázianevű autóbuszcsaládjával.
A Los Angelesbe szánt autóbuszokkal kapcsolatban megkerestük a NABI értékesítési vezetőjét, aki elzárkózott a nyilatkozattól, ugyanis sok kérdés egyelőre még tisztázatlan. Azt az ígéretet kaptuk, hogy január végén már több konkrétumot tudnak mondani.