Magyar Közlöny: a kormány rendelettel javítaná a vasúti teherszállítás versenyképességét és csökkenti a hálózat-hozzáférési díjat

iho/vasút   ·   2023.07.18. 11:35
00_szar_gysev_kontenervonat

Az Európai Bizottságnak is el kell még fogadnia a támogatási programot.

A friss Magyar Közlönyben olvasható, hogy „a kormány a nemzetgazdaság egésze szempontjából kiemelkedő fontosságot tulajdonít a logisztikai, vasúti árufuvarozási és személyszállítási alágazatnak, amelyre tekintettel szükségesnek tartja, hogy 2023. január 1-jei kezdőnappal a vasúti árufuvarozó és személyszállító vállalkozások versenyképességét kiszámítható és fenntartható módon növelje, és ennek érdekében egyetért – első lépésben a 2023. december 31-ig tartó időszakra – a hálózat-hozzáférési díjstruktúra vasúti teherfuvarozás ösztönzését célzó átalakításával”. Az is olvasható, hogy ehhez az is kell, hogy az Európai Bizottságnak is el kell még fogadnia a támogatási programot.

Ennek érdekében Lázár János építési és közlekedési miniszternek és Lantos Csaba energiaügyi miniszternek a vasúti szállítás versenyképességének erősítése érdekében

  • ki kel dolgoznia egy olyan támogatási programot, amely vissza nem térítendő támogatás biztosítását teszi lehetővé,
  • be kell nyújtaniuk ezt a támogatási programot az Európai Bizottsághoz az Energia- és Klímapolitikai Modernizációs Rendszer forrásai terhére történő finanszírozhatósághoz szükséges elfogadási engedély megszerzése céljából,
  • jelentést kell készíteniük a kormánynak a támogatási program finanszírozhatóságára benyújtott Európai Bizottsági elfogadásiengedély-kérelem eredményéről,
  • gondoskodniuk kell a támogatás eljuttatásáról az érintett vasúti pályahálózat-működtetőkhöz a Pályaműködtetési Szerződéshez tartozó költségvetési záradék módosításával, az Európai Bizottság elfogadási engedélyének rendelkezésre állása esetén az Energia- és Klímapolitikai Modernizációs Rendszer forrásainak felhasználásával.

Az Európai Bizottság elfogadási engedélyének rendelkezésre állása esetén az idei költségvetésből 57 milliárd 300 millió forint fordítható erre a célra.

Lázár János azt is feladatul kapta, hogy készítsen előterjesztést a kormánynak a 2023. december 31. napját követő időszakra javasolt vasúti versenyképességi intézkedések kapcsán, illetve arról is ki kell dolgozniuk egy tervet Lantos Csabával, a vasúti vontatási és nem vontatási célú villamosenergia piacának olyan jellegű átalakításáról, amely lehetővé teszi a vállalkozó vasúti társaságok számára a villamos energia önálló, pályahálózat-működtetőtől független beszerzését.

Döntöttek arról is, a vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítésére 48 milliárd 300 millió forintot csoportosítanak át a vasúti személyszállítási közszolgáltatásokat finanszírozó forrásokból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek