Magyar siker a vitorlázórepülő-vb első napján!

Ugrósdy Márton   ·   2013.01.06. 18:00
cim

Földi Zoltán és Mészáros Zoltán, illetve az argentin magyar közösség két tagja, Pásztor György és Pásztor Mátyás képviseli Magyarországot a versenyen az Adolfo Gonzales Chavez repülőterén. A csapat az elmúlt napokban érkezett meg a helyszínre. A négy magyar pilóta részvétele azért is különösen fontos a hazai szövetség számára, mert a tavaly nyáron Texasban megtartott világbajnokságra anyagi okok miatt sajnos nem tudta delegálni a 15 méteres kategória egyik legnagyobb esélyesét, a 2008-as világbajnok Gulyás Györgyöt.

A Word osztály gépe, a PW-5-ös.

Hosszú út a világbajnokságra

Vitorlázórepülő világbajnokságokat minden második évben rendeznek, mindig két helyszínen, összesen hat géposztályban. Most az úgynevezett ívelőlap nélküli (unflapped) VB-re kerül sor, itt három géposztály versenyez: a 15 méter fesztávolságú, ívelőlap nélküli, de vízballaszttal tölthető Standard osztály, az öregebb gépekből álló, ballaszt nélküli Club osztály, valamint a World osztály, amiben mindenki azonos súlyú és azonos típusú, PW-5-ös gépekkel indul. A magyarok a Club és a World osztályban képviselik hazánkat.

A versenyzők kiválasztása hosszú folyamat, alapvetően csak a válogatott keret tagjai lennének nevezhetőek a Világ- és Európa-bajnokságokra, most azonban a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség anyagi okok miatt nem tudta támogatni a versenyzőket, ezért az országos ranglista első 30 helyezettje közül kerestek jelentkezőket. Végül ketten, Földi Zoltán és Mészáros Zoltán vállalták, hogy saját költségükön részt vesznek a megmérettetésen, és képviselik a hazai vitorlázórepülőket, hozzájuk csatlakozott a két argentínai magyar, Pásztor György és fia, Pásztor Mátyás.

Edzésnapok a VB helyszínén<br>(fotók: soaringcafe.com)

A hazai versenyzők

Földi Zoltán az Alföldi Repülőklub versenyzője, a fiatal generáció egyik legeredményesebb képviselője. Sikereinek értékét tovább növeli, hogy azokat a mára már elavultnak számító Standard Jantarral éri el. Idei teljesítménye is figyelemre méltó: az Őcsényben rendezett 57. Nemzeti Bajnokságon nyolcadik, a Magyar Vitorlázórepülő Kupán pedig a második helyet szerezte meg. A 171. számú hazai gyémántkoszorú tulajdonosa.

Mészáros Zoltán a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség volt elnöke, aktív versenyző, az Aeroclub Esztergom tagja. 2012 februárjáig a Malév pilótája volt, de a vállalat csődje után más légitársaságnál volt kénytelen folytatni pályafutását. Az idén megrendezett hazai versenyeken munkahelyváltása miatt sajnos nem tudott elindulni. A 194-es sorszámú gyémántkoszorú az övé.

Magyar színekben

Miután a World kategóriában egyetlen hazai versenyző sem tudta vállalni a részvételt, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetséget megkereste két Argentínában élő honfitársunk, Pásztor György és Mátyás, akik szintén saját költségükön vállalták, hogy Magyarország színeiben elindulnak a versenyen. Pásztor György még itthon született, de később kivándorolt Dél-Amerikába, és Argentínában telepedett le. A repülésbe 1966-ban kóstolt bele, azóta több mint négyezer órát gyűjtött össze, illetve teljesítette a gyémántkoszorú feltételeit is. 77 éves kora ellenére a mai napig aktívan repül, 1968 óta szinte mindegyik Argentin Nemzeti Bajnokságon versenyzett, legjobb eredménye két harmadik hely 1974-ből és 1982-ből. Az 1983-ban megrendezett VB-n ő volt az argentin csapat tartalékpilótája.

Fia, Mátyás már kinn született Argentínában, ő 2000-ben kezdte meg repülő pályafutását, azóta 660 órát gyűjtött. Mátyás 2006 óta versenyez, eddigi legjobb eredménye egy 12. hely a 2012-es Argentin Nemzeti Bajnokságon.

Miután az MVSZ meggyőződött arról, hogy a Pásztor-család megfelelő színvonalon tudja képviselni Magyarországot a világbajnokságon, már csak a papírmunkát kellett elvégezni. Természetesen ez volt a nehezebb: először a buenos airesi konzulátusnak kellett nyilatkoznia arról, hogy a Pásztor György és Mátyás magyar állampolgár. Ezután az Argentin Repülőszövetség küldött igazolást arról, hogy mind a ketten rendelkeznek érvényes versenyzői engedéllyel, valamint engedélyezte azt, hogy magyar színekben versenyezzenek. Végül már csak egy hazai klubba kellett belépniük, hogy megkaphassák magyar versenyengedélyüket is, csak ezek után tudtak nevezni a VB-re.

Két hétig a csúcson

A világbajnokság 14 tervezett versenynapja alatt a pilótáknak naponta változó, de géposztályonként azonos feladatokat kell teljesíteniük. Jó idő esetén egy-egy feladat akár 5-600 kilométeres távrepülést is jelenthet, és nem ritka az sem, hogy a versenyzőknek 6-7 órán keresztül kell egyfolytában koncentrálniuk a repülő szűk pilótafülkéjében ülve. Ahogy a párhuzamosan zajló Dakaron, úgy itt is naponta értékelik a versenyzőket gyorsaságuk szerint. A két hét végén a legjobb összetettbeli eredményt elérő lesz a világbajnok, aki legkorábban két év múlva tudja megvédeni címét.

A magyaroknak rendkívül erős mezőnyben kell helytállniuk. Argentínában ott vannak a címvédők: Standardban a nyolcszoros világbajnok lengyel Sebastian Kawa, Clubban a 007-es farokjellel versenyző német Arndt Hovestadt, illetve a World kategória kétszeres világbajnoka, a francia Laurent Couture. Velük, és másik 84 versenyzővel küzdenek meg a magyar pilóták a világbajnoki címért. A négyfős csapatot segíti majd Gönczi Péter edző szakértelme, illetve Pásztor György ötvenéves tapasztalata az argentin légtérben.

Erős a bizonyítási vágy

A magyarok számára most azért is különösen fontos a részvétel, mert a 2012 nyarán a texasi Uvaldéban megrendezett világbajnokságra nem tudott elutazni a magyar csapat, pedig Gulyás György személyében magyar lett volna az egyik legnagyobb esélyes. Sajnos a Malév februári csődje és az azt követő bizonytalanság nem tette lehetővé, hogy a korábban a nemzeti légitársaság első tisztjeként dolgozó, eddig egyetlen magyar világbajnok részt vegyen a megmérettetésen.

A szombaton kezdődő világbajnokságot a hivatalos honlapon lehet nyomon követni, a feladatokat és az eredményeket pedig a Soaringspoton lehet majd figyelni. Érdemes gyakran ellátogatni a honlapokra, mert a tervek szerint élőben lehet majd követni a versenyt a repülőgépekbe szerelt nyomkövetők segítségével.

Bízunk benne, hogy a nyáron elszalasztott világbajnokság után most ismét magyar sikereknek örülhetünk majd a vitorlázórepülés legnagyobb nemzetközi seregszemléjén. Terveink szerint a következő két hétben rendszeresen jelentkezünk majd friss hírekkel, és igyekszünk majd megszólaltatni a magyar csapat tagjait is. A szombati nyitó után az első versenynapot vasárnapra tervezik, ha az időjárás is megfelelő lesz.

Gyorshír: magyar siker az első versenynapon!

Hétfő reggel a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség arról értesítette szerkesztőségünket, hogy a vasárnapi első versenyszámot klubosztályban Földi Zoli nyerte. „Mindenki terepezett azok közül, akik elindultak, de sokan otthon maradtak” – olvasható a szövetség közleményében.

Soaring Spot adatai szerint Földi 112,3 kilométert tett meg Standard Jantar 2-esével, ezért 9 pontot(!) kapott, mögötte a holand Tim Kuijpers végzett Standard Cirrusszal és 100,9 kilométerrel, harmadik lett a brazil Henrique Navarro, aki Standard Jantar 3-asával 97,6 kilométerig jutott a szemlátomást nem túl kedvező időben. Az eredetileg kiírt táv 309,2 kilométer volt. A kategória 41 fős mezőnyéből tizennyolcan neki sem vágtak a távnak.

Kapcsolódó hírek