Magyar Vasút, 10. szám

iho/vasút   ·   2021.08.23. 09:30
00_magyar_vasut_2021-10

Az utolsó augusztusi kiadás az újságárusoknál!

Covid tracker. Hazánk vasútja viszonylag jól reagált a koronavírus okozta kihívásokra. Az Eurostat személyszállításra vonatkozó adatai szerint a 2020 óta eltelt időszakban Magyarországon a hetedik legkisebb mértékben csökkent a vasúti személyszállítás volumene utaskilométerben mérve: nálunk negyvenegy százalékos a visszaesés, míg az uniós átlag a huszonhárom, adatot közlő országban elérte az ötven százalékot. Az áruszállítás még a személyszállításnál is jobban szerepelt: amíg az Európai Unió adatot szolgáltató tagországaiban az áruszállítás árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye a koronavírus-járvány megjelenése óta a 2019-es bázishoz képest öt százalékkal csökkent, addig nálunk hét százalékra rúgott a növekedés – főként az igen erős tavalyi utolsó negyedévnek köszönhetően.

Cargo. Soha nem késő a vasúti árufuvarozást támogatni, alkalmas lehet a vasúttársaságok gazdálkodásának megsegítésére – fogalmaz a lapnak adott interjújában Kovács Imre, a Rail Cargo Group Igazgatóságának tagja, az RCH Igazgatóságának elnöke, aki arról is beszélt, hogy az egyes kocsi fuvarozás megőrzése nemzetgazdasági érdek, amit a kormány is elismert, és a támogatásra – amelynek címzettjei a vasúttársaságok lesznek – biztosítani fogja a forrást. Terminál. Meglepetésként érte a piaci szereplőket a bejelentés: a magyar állam finanszírozásában, a MÁV üzemeltetésében terminál épülhet Dunakeszin – a projekt előkészítésére kétmilliárd forintot szánnak. Egyelőre azonban sok kérdés, kevés válasz és még több változó paraméter jellemzi a tervezetet. Egyelőre nem látni, hogy valójában honnan, milyen forgalmakra számít a magyar állam az új terminálon. Szakmai vélemények a tervezetről.

Infrastruktúra. A karbantartás rendületlenül tekint a jövőbe, avagy nem szükséges annak bizonygatása, hogy a vasút működésében milyen fontos az infrastruktúra állapota. A növekvő személy- és teherforgalom új kihívásokat állít a pályahálózat-működtetők elé, de a korszerű informatikai háttér is új megoldásokat kínál. Európai körkép.

Ellátási lánc. Hol tart a karlsruhei KArgo tram-train? A koncepció megfogalmazásánál, a tesztüzem elindításánál egyelőre nem jutottak tovább a városi vasúti áruszállítás újjászületését célul kitűzők. Ám ez a fajta teherfuvarozás már nem emlékeztetne az évtizedekkel ezelőttire. Most is Karlsruhe lehet az éllovas.

Eurocity. A közelmúltban nyílt meg a spanyol nagy sebességű vasúti piac a különböző szolgáltatók előtt. Az ibériai ország különleges lehetőséget kínál nem is annyira a teljes nyitásra, hanem a forgalom intenzitásának növelésére építő keretrendszerrel. A nem szokványos üzleti modell más európai országok érdeklődését is felkeltheti a megoldás iránt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.