Május 15-én lép érvénybe a balatoni előszezoni menetrend

iho   ·   2023.05.09. 17:15
00_balaton_flirt

Vonzó ajánlatok: tavaly bevált fejlesztések, idei újítások, vármegye- és országbérlet.

Az elmúlt években egyre népszerűbbé vált a tavasszal életre kelő  balatoni térség a kirándulók, turisták és a biciklisek számára, ezért a MÁV-Start nemcsak a vakáció idején, hanem már előtte egy hónappal, május 15-étől sűrűbb eljutást ad a tó partjához, növeli a kerékpárszállítási kapacitásokat és színvonalasabb szolgáltatást nyújt a járműfejlesztéseknek, felújításoknak köszönhetően. A Volánbusz tavaly nyár óta ütemes menetrenddel biztosítja Zala és Veszprém vármegyékben a regionális és távolsági kapcsolatokat, az elmúlt két évben pedig több tucat új autóbuszt állított forgalomba a balatoni és környéki viszonylatokon. A közlekedési társaságok fejlesztései mindezzel még vonzóbbá, kedvelhetőbbé teszik a közösségi közlekedést a Balatonhoz utazók körében is. Mindazonáltal az új vármegye- és országbérlet is ösztönzőleg hat majd arra, hogy szép időben sokan – akár csak egy napra is – vonattal vagy busszal utazzanak a Balatonhoz, de több napijeggyel is bejárhatják a térséget.

A 2021-es előszezonban mintegy 200 ezren szálltak vonatra, hogy ellátogassanak hazánk legnagyobb tavához. Tavaly ugyanebben az időszakban két és félszeresére, félmillióra emelkedett a balatoni előszezoni utazásszám, köszönhetően a járványhelyzeti korlátozások fokozatos feloldásának és a vasúti fejlesztéseknek. 2022 május közepétől szeptember közepéig az elő-, fő- és utószezon idején pedig kiemelkedő, összességében közel 3 millió utazást regisztrált a vasútvállalat, ezzel a 2021-es, szintén a teljes szezonra vetített évtizedes, 2 milliós csúcsát nagyságrendekkel meghaladta.  

Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója az iho kérdésére elmondta a menetrendet bemutató keddi sajtótájékoztatón, hogy a Velencei-tó ellátására is igyekeznek kapacitásokat átcsoportosítani. Konkrétan a már az elmúlt hétvégéken is teltházzal közlekedő G43-as járatok szóló Flirtjének megerősítét vizsgálják a hétvégéken: az elővárosban motorvonat-átcsoportosítások várhatóak, például Kissek bevetésével a 30a vonalon (fotók: Vörös Attila)

Idén május 15-étől június 16-áig ismét előszezoni menetrenddel várja az utazókat a MÁV-Start: a part menti nagyobb települések az alapütemű, átlagosan óránkénti követésű vonatok mellett további járatokkal is elértővé válnak. A téli menetrendhez képest bővülnek a kerékpárszállítási lehetőségek, több intercity kocsi és motorvonat áll forgalomba, a vonatokon a kora tavaszi időszakhoz képest több férőhely áll majd az utasok rendelkezésére. 

Az elmúlt években a MÁV–Volán-csoport jelentős fejlesztéseket valósított meg a balatoni közlekedésben. Az utazási igényekhez alkalmazkodva, az előszezon idejére az alábbi, fontosabb változások fogadják az utasokat: 

  • A közlekedési társaságok fejlesztései lehetővé teszik, hogy a magyar tengerhez utazók közül minél többen a versenyképes és környezetbarát vasúti és buszos utazást válasszák.
  • A megnövekedett utasforgalomra felkészülve a kiemelt vonatokon (Balaton és Tópart IC-k, Jégmadár, Kék Hullám expresszvonatok), kötelező helybiztosítást vezetnek be a Budapest és Balaton közötti szakaszon, hogy a vonatokon az utasoknak garantált ülőhelyük legyen.
  • A vármegye- vagy országbérlettel utazók számára a balatoni vonatok közül a személyvonatok és sebesvonatok mindegyike felármentes és igénybe vehető. A feláras vonatok esetében a felármentes szakaszokon a helyjegy váltása nem szükséges, ezen szakaszokon belül utazva érvényesek az új bérletek.
    • A Déli->Parti, a Katica és a Vízipók Interrégiókon, valamint a Tanúhegy, Lesence és Fenyves sebesvonatokon és a balatonfenyvesi kisvasúton vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni.
    • A Balaton és a Tópart Intercityk esetében Siófok és Keszthely, illetve Siófok és Nagykanizsa között a kijelölt, nem intercity-minőségű kocsik lesznek felármentesek. (A reggeli hivatásforgalmi – munkába, iskolába járási – időszakban egyes Tópart Intercity vonatok Székesfehérvár és Nagykanizsa között felármentesek.)
    • A Jégmadár expresszvonatot Balatonaliga és Fonyód, a Kék Hullám expresszeket  Balatonalmádi és Tapolca, illetve Szombathely között, a Győr és Pécs közötti Helikon Interrégiókat Győr és Kaposvár között lehet felármentesen, ezáltal vármegye- és országbérlettel is igénybe venni.
  • Budapest és a Balaton déli partja között háromféle sűrűn közlekedő vonattal lehet utazni: a Balaton és Tópart Intercityvel, valamint a Déli->Parti Interrégió vonattal.
    • Az előszezonban elindulnak a déli parton a kétóránként közlekedő Déli->Parti Interrégió vonatok Budapest-Déli pályaudvar és Fonyód, illetve Balatonszentgyörgy között. A Déli->Parti InterRégió vonatokkal a déli part minden települése elérhető, Lepsénytől a part mentén minden állomáson és megállóhelyen megállnak.
    • A déli parton közlekedő Balaton Intercity vonatokban az előszezoni menetrend ideje alatt az új gyártású 1. osztályú IC+ kocsik is fognak közlekedni, az Utasellátó bisztrószolgáltatásával, és prémium 1+ osztályú szolgáltatással.
    • Az előszezonban elindulnak péntek és szombat éjszaka a Bagolyvonatok a déli parton Keszthely és a Déli pályaudvar között.
  • Az északi part esetében a Kék Hullám expressz, a Vízipók és a hétvégi Katica Interrégiók javítják a Balaton elérését a főváros felől, illetve felé:
    • Budapest és Tapolca között naponta kétóránként Kék Hullám expresszvonatok közlekednek, melyek Balatonfüredig csak Budapest-Kelenföldön, Székesfehérváron és Balatonalmádiban állnak meg. Ezen vonatokkal érhető el leggyorsabban Balatonalmádi, Balatonfüred, és a Balatonfüreden túli települések.
    • Budapest és Balatonfüred között naponta kétóránként Vizipók Interrégió vonatok közlekednek, melyek Balatonfüredig csak Budapest-Kelenföldön, Székesfehérváron és part mentén Balatonakarattyától minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Ezen vonatokkal érhetők el leggyorsabban  Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Káptalanfüred, Alsóörs, Csopak és Balatonarács állomások/települések.
    • A hétvégi napokon Budapest és Balatonfüred között – Flirt motorvonatból álló – Katica Interrégió vonatok is közlekednek, amelyek Székesfehérvártól Balatonfüredig minden állomáson és megállóhelyen megállnak, így kiszolgálják a kisebb megállókat is.
  • A Nyugat-dunántúli térségből átalakítják a vonatok közlekedését:
    • A kétóránként közlekedő Helikon Interrégió vonatok mellett Győr és Keszthely között új közvetlen vonat fog közlekedni, Tanúhegy sebesvonat néven.
    • Szombathely és Keszthely között kettő helyett egy közvetlen vonat közlekedik, Lesence sebesvonat néven. Egyúttal Szombathely és az északi part között újabb közvetlen kapcsolatot hoznak létre egy Kék Hullám expresszvonat útvonalának meghosszabbításával.
  • A tavalyi évben sikeressé vált Fenyves sebesvonat Pécs és Keszthely között naponta közlekedik az előszezonban.
  • Hétvégi és ünnepnapokon az előszezonban is közlekedik a legkorszerűbb, légkondicionált Kiss emeletes motorvonat Szob és Fonyód között Jégmadár expresszvonat néven, közvetlen kapcsolatot biztosítva a Dunakanyar térségéből.

Idén is lesz Jégmadár, Kiss-szel (fotók: Vörös Attila)

  • Az idén 75 éves Utasellátó biztosítja a fedélzeti vendéglátást a Balatonnál. Újdonság, hogy elő- és utószezonban Budapest és Keszthely között valamennyi Balaton IC-vonatban bisztrókocsi-szolgáltatást lehet majd igénybe venni, melyet a belföldi legfontosabb InterCity-viszonylatokban már megismert, prémium fülkékkel és 1. osztályú ülőhelyekkel rendelkező IC+ járművekkel biztosítunk.
  • A már megszokott Balaton 24/72 napijegyek április 29-étől október 31-éig minden nap megvásárolhatók – a tavalyi évhez hasonló áron és felhasználási lehetőséggel.
  • Az elmúlt évekhez hasonlóan kiemelt figyelmet fordít a vasúttársaság a tiszta, rendezett állapotok fenntartására, a virágok, dísznövények ültetésére, gondozására.
  • Év végéig megújulnak Balatonfenyves állomáson és Balatonszéplak felső megállóhelyen a felvételi épületek, valamint azok előterei az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásban. Április elején megkezdődtek a munkálatok. A főszezon alatt sem vágányzár nem lesz, sem pedig kapacitáskorlátozással járó tevékenység nem végezhető.
  • A lakó- és üdülőingatlanok zajterhelésének csökkentése érdekében Balatonbogláron, Balatonőszödön és Bélatelepnél több mint 2400 méter zajvédőfal készült el.

A járatokkal kacsolatban további információért a vasúttársaság honlapjának felkeresését javasoljuk.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek