Malév, LRI: akik a repülést szolgálták, szolgálják
(A napokban megjelent kötet előszavát az iho.hu rovatvezetője írta.)
Aki a repülést szolgálókról könyvet ír, az ugyancsak a repülést szolgálja, de ennél is többet: egy hagyományt, egy világot, amit a jelek szerint végképp a múlthoz kell sorolnunk, sok mindenben a megőrzendő múlthoz. Veréczi Zsuzsa másodszor vállalkozik arra a feladatra, hogy az egykori Malév (és az LRI) történetét a történet részesei szemével elevenítse meg, legyen az az illető pilóta vagy forgalmi főnök, tranzitos vagy szerelő illetve fedélzeti mérnök, légiforgalmi irányító, határőr vagy kormányjáratok biztonsági főnöke.
És persze a pilóták és a légiutaskísérők. Köztük legendás figurák, akik évtizedekre meghatározták ezeknek a szakmáknak a csúcsait. Az ő történeteik talán sokak számára a legérdekesebbek, veszélyes vagy „csak” különleges járatokról, pokoli időjárás vagy háborús viszonyok közepette, akár politikusokkal, akár csibékkel a fedélzeten.
De a kötetnek épp az az egyik erőssége, hogy a történetekből kirajzolódik a légiközlekedés hihetetlenül összetett háttere, amire a kedves utas legtöbbször a legkevésbé gondol bele, hány szakma és hány ember gondos összejátéka kell ahhoz, hogy ő biztonságosan eljusson A pontból B-pontba a levegőben. És hogy mi tudásanyag, gyakorlat és felkészültség, milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy valaki sikeresen helytálljon ebben a nagyon kemény követelményeket támasztó közegben.
A történetek legtöbbje a Malév varázslatos világáról szól, és érthetővé teszi, miért volt annyira fájdalmas veszteség a talán nem is annyira váratlan megszűnése, mennyire több volt mind a cég, mind a repülőtér, mind maga a repülés, a „közönséges” munkahelyekhez képest. Ez annak ellenére igaz, hogy szomorúan sokszor fejeződnek be a történetek a nemzeti légitársaság utolsó éveiben valamiféle nagyon méltatlan, embertelen történéssel, ahogy az illetőt rövid úton kitessékelik a munkájából, olvashatók tanulságos megjegyzések arról is, mi minden vezetett végül is a társaság bukásához.
A kötet értékes része a néhány interjú a vége felé a mai utasszállítás titkairól: sok a legenda akár a diszkontokról, akár a mostani óriás légitársaságokról, a legdöbbenetesebb talán az, ahogy a légiutaskísérők a „fapadosoknál” kell, hogy dolgozzanak, de az is világossá válik, mennyire nem luxus az ötcsillagosoknál pörögni a prémium-osztályokon sem.
A világ arculatának ma már meghatározója a glóbuszt összezsugorító, a kontinenseket váratlan közelségbe hozó légiközlekedés. Ami pokolian más lett, mint akár húsz-huszonöt éve, de valaki valahol a kötetben kimondja az egyszerű igazságot, repülni muszáj, repülni kell. Akkor is, ha a Malév megőrzésre méltó emlékünk marad.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!