Manuális váltó vagy Allison Transmission?

iho   ·   2015.03.30. 18:45
00kicsi

Tesztvezetés során egy Allison-váltós városi buszt állítottak egy másik, manuális váltóval felszerelt busszal szembe, hogy szemléltethessék az Allison automata váltók előnyeit. Egy Allison Torqmatic Series T310 automata sebességváltóval felszerelt Mitsubishi Fuso Aero Star típusú busz tesztvezetése során a résztvevőknek lehetőségük adódott kipróbálni hat vezetési módozatot, három különböző kalibrálási beállítással, ahol a m otor felső határértékei és a váltási módozatok is változtak.

Az Allison Torqmatic Series automata sebességváltóval felszerelt Mitsubishi Fuso Aero Star, amelyet a tesztvezetéshez használtak<br>(a képek forrása: Allison Transmission)

A váltási programokat összehasonlító vezetés során a résztvevők három, az Allison által különböző módozatra kalibrált beállítást próbálhattak ki: sík terepen, városi körülmények között – ami az alapbeállítás –, és hegyvidéki utakra kalibrálva. A résztvevők érezték a különböző váltási, illetve nyomatékesési pontokat gyorsításkor, majd lassításkor a visszaváltásokat.

Az ötödik generációs váltóvezérlés tartalmaz egy új, integrált dőlésszög- és gyorsuláskiértékelő rendszert, ami lehetővé teszi, hogy valós időben határozzák meg az útvonal domborzati viszonyait (emelkedők és lejtők mértékét) a hegyvidéki utakon, vagy akár a többszintes úthálózat fel- és lehajtóinak meredekségét is. Ezzel egy időben a vezérlés folyamatosan összehasonlítja a gázpedál-állást a jármű valós gyorsulási értékeivel is. Ezek a mérési adatok lehetővé teszik, hogy pontosabban meghatározzák a pillanatnyi tényleges terhelési értékeket, amelyekhez igazodva azonnal kapcsolható az optimális sebesség fokozat, ami megoldást jelent a nagy városi buszokat vezetők azon problémájára, hogy a dinamikus haladást vagy az üzemanyag-takarékosságot tartsák-e inkább szem előtt.

A tesztjárműben egy mérnök magyarázta a három különféle váltási módozatot, a váltótól érkező valós idejű adatokra épülően – beleértve a motor-, és turbinafordulatot, továbbá a váltó működését is

A vezetési teszt azzal, hogy a manuális és automata váltóval szerelt járművek egymás mellől indulthattak, az indulási sebességeket is összehasonlította. A manuális váltós jármű kettes sebességfokozatból indult, mivel ez a leggyakoribb üzemeltetési mód városi buszok esetében; az automata váltós járművet hegyvidéki üzemmódra állították be. Indulás után az automata váltós jármű azonnal a manuális-váltós elé került, majd folyamatosan növelte előnyét, mindahányszor a manuális váltót egy fokozattal feljebb kellett kapcsolni. Az Allison-váltós busz a körülbelül 300 méteres táv végére hozzávetőleg két és fél buszhossznyi előnyre tett szert. A manuális váltós jármű minden felkapcsolásnál hátrányba került, míg az Allison Continuous Power Technology (az Allison folyamatos erőátviteli technológiája) folyamatos erőt közvetített a meghajtott kerekekre, túlszárnyalva a sofőrök elvárásait.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek