Már repülnek a vakcinák!

iho/repülés   ·   2020.12.11. 15:00
article-slide-885-1571147233585

Óriásgépek szerepe, ismét bevetik a legnagyobbat. A Ruszlán és a szárazjég. Gyors oltást a szállítóknak is!

Az izraeli miniszterelnök fogadta az első oltóanyag-szállítmányt a Ben Gurion repülőtéren, amely egy 110 ezer adagos kontingens része volt, és a DHL gépén érkezett Brüsszelből. Ez egyben a próbája volt az egész szállítási láncnak, beleértve a repülőtéri raktározást, amely során a Pfizer-féle oltóanyagot mélyhűtésben kellett tartani.

(fotó: DHL)

Hamarosan visszatér és bekapcsolódik a szállítási feladatokba a világ legnagyobb repülőgépe. A hathajtóműves óriás, az An-225 Mrija, amelynek hasznos terhe elérheti a 225 tonnát, az Antonov Airlines üzemeltetésében, „rutin karbantartás” végeztével tér vissza a nemzetközi cargo-piacra. Nem feltétlenül oltóanyag-szállításra, az év korábbi repülései során többször vitt a behemót egészségügyi felszerelést, kórházi berendezéseket. Mivel a szállítógépeket a világon jelentős részben a járvánnyal kapcsolatos feladatok kötik le, és mivel a korlátozott légiforgalom miatt megcsappant az utasszállító gépek áruszállító kapacitása, szükséges az ünnepek előtti megnövekedett igényekhez plusz lehetőségeket kínálni, jelezte a légitársaság kereskedelmi igazgatója.

Ugyancsak sürgető volt a gép bevetése a hasonló, persze kisebb teljesítményű An-124 Ruszlánok egy részének kiesése miatt: Mint beszámoltunk róla, a novoszibirszki hajtóműrobbanás és kényszerleszállás miatt a Volga-Dnepr ideiglenesen kivonta a forgalomból nyolc ilyen gépét, és ezzel gyakorlatilag a felére esett vissza ebben a kategóriában a túlméretes áruk szállítására alkalmas gépek száma, igaz, a cég a Ruszlánok feladatait átterelte a teherszállító 747-eseire. Az Antonov ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a maga hét 124-ese továbbra is repül, mert a gépek megkapják a szükséges karbantartást, megfelelnek mind a gyártó feltételeinek, mind a nemzetközi szabályozásnak.

(fotók: Antonov)

A Ruszlánokat ritkán szokás a vakcina-szállítással kapcsolatba hozni, azonban lehet, hogy mégis bevetik ebben a feladatkörben is az óriásgépeket, ugyanis van olyan tulajdonságuk, amelynek fontos szerepe lehet az oltóanyagok továbbításában, ez pedig az, hogy más típusokhoz képest sokkal több szárazjeget engedélyeznek a hatóságok a fedélzetén, ami a vakcina-szállítmányok hűtéséhez szükséges.

Mint ismert, a Pfizer-BioNTech anyagokat szállítás közben is mínusz hetven fokon kell tartani, a másik fajtát is mínusz húsz fokon. Ugyanakkor a nemzetközi előírások a gépek többsége esetében az alacsony hőmérséklet fenntartásához szükséges szárazjég mennyiségét erősen limitálják, mert az anyag lebomlásakor mérgező anyag szabadulhat fel.

Egyes légitársaságok engedélyt kaptak az eredetileg előírthoz képest sokkal több szárazjégre a fedélzeten, ha az utasszállítót kizárólag oltóanyag-szállításra vetik be. Az An-124-es hatalmas légterű raktere és kondirendszere viszont lehetővé teszi, hogy a tehertérben korlátlan mennyiségű szárazjeget vigyen magával, és ezzel a vakcinaszállítás egyik fontos eszköze legyen. Hatalmas kapacitása arra is alkalmassá teszi, hogy sok aktív, vagy kiürülésük után a gyártóhoz visszajuttatott üres hőszabályozott konténereket repültessen.

 Még egy fontos hír: az amerikai pilótaszervezet, az ALPA több más, a földi szállításokkal foglalkozó érdekvédelmi szervezettel együtt az Egyesült Államok szenátusának szakbizottságához fordult, azzal a kéréssel, hogy a vakcinák szállításában közreműködő személyzetek (az egészségügyeik után) a lehető leggyorsabban kaphassanak oltást, illetve a hatóságok változtassanak az előírásokon, hogy a vakcinák célba juttatásában ne legyen fennakadás.

(fotó: AA)

A feladat nagyságát érzékelteti, hogy egyedül az American Airlines arra készül, hogy 46 ország 150 célállomására vigyen oltóanyagot, és ezek a szállítmányok csak részben továbbíthatók normál járatok padlószint alatti rakterében. Az biztos, hogy a vakcinák sem az indulási, sem a célreptéren nem töltenek több időt, mint két óra, ezek a rakományok az utolsók, amelyek felkerülnek a gépre, és az elsők, amelyeket kirakodnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Rádupláz a ČD Cargo

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.03.27. 18:45

Tíz Traxx 3 MS típusú mozdonya már van a cseh teherszállítási vasúttársaságnak, most még tízet rendelnek. Csehországban így jövőre már harmincöt Bombardier gép cirkál majd.