Március elsején indul az elmúlt évtizedek legnagyobb tarifareformja a helyközi közlekedésben

iho   ·   2024.01.10. 08:45
17_varmegyeberletek

Ingyenes utazás a 14 év alatti gyermekeknek, ötven százalékos, állandó kedvezmény a közalkalmazottaknak, új, 24 órás vármegye- és ország díjtermékek – egyebek mellett ezek jellemzik a MÁV–Volán-csoport március elsejétől érvényes új tarifarendszerét. A jelenlegi tizenöt bérletkonstrukció helyett tavasztól kettő marad, a vármegye- és országbérlet, míg a sokszor bonyolultnak tűnő kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsödik, a mostani hatvanöt helyett mintegy húsz kedvezménytípus lesz.

Március elsejétől teljesen új rendszer váltja fel a ma már talán nehezen áttekinthető, idejétmúlt kedvezményrendszert. Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és a 65 év feletti utasunk díjmentesen, minden a 14 és 25 év közötti utas félárú jegy igénybevételével utazhat.

Bérletreform

Az új rendszer egyszerűbb és áttekinthetőbb lesz, a jelenlegi tizenöt bérletkonstrukció helyett kettő marad.

Az országbérletek esetén megszűnnek a még érvényes adminisztratív korlátozások: március elsejétől az országbérlettel lehetőség lesz az első és prémium osztályra történő kiegészítő jegy megváltására is. A vármegyebérleteknél marad a korlátozás: ezek intercity vonatokon továbbra sem lesznek használhatók.

A kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel maradnak igénybe vehetők – elsősorban a hazai diákigazolványok birtokában, de a jogosultak köre kiegészül az ellátottak utazási utalványával rendelkezőkkel is.

(illusztrációk: Vörös Attila)

Ezzel az intézkedéssel egyidejűleg a vármegye- és országbérleteken kívül minden más bérlettípus megszűnik, így az egyes szolgáltatók viszonylatra szóló bérletei, a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volánbusz környéki bérletei és a vasútvillamos bérletek is.

Napijegyek bevezetése a helyközi közlekedésben

A napi többszöri utazást tervezők számára bevezettük a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegyeket, amelyek a helyi közösségi közlekedési rendszerekben már hazánkban is működő, 24 órára érvényes napijegy igénybevételi lehetőségét jelentik.

A „Vármegye24” a megegyező vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a „Magyarország24” az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel huszonnégy órán belül. A „Vármegye24” 999 forintba, a „Magyarország24” 4999 forintba kerül. A napijegyekből további kedvezmény már nem vehető igénybe, mindkét díjtermékből csak teljesárú változat lesz elérhető.

Nagycsaládosok, fogyatékkal élők és tartós betegek, díjmentes utazása

Az új tarifarendszer bevezetésétől díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést azok a fogyatékkal élők és tartós betegek, akik ma jelképes, kilencven százalékos kedvezménnyel csökkentett díjat fizetnek a helyközi közlekedésben, de a helyi közlekedést már most is díjmentesen használhatják. Ezzel az érintett utascsoport tekintetében egységessé válik a helyi és helyközi díjszabás. Nem kell menetjegyet váltania majd

  • a vak,
  • a hallássérült,
  • a magasabb összegű családi pótlékban részesülő,
  • a fogyatékossági támogatásban részesülő,
  • a fogyatékosságban szenvedő szociális otthoni gondozott,
  • a gyógypedagógiai intézmények és sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményekben tanuló

honfitársainknak. Kísérőik és látogatóik szintén díjmentesen utazhatnak a jogszabályban leírt esetekben.

Díjmentesen utazhatnak a Magyar igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is.

Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. (Ez a kedvezmény a szülő és a vele együtt utazó legalább három gyerek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával.)

Változatlanul díjmentesen utazhatnak a hadirokkantak és hadigondozottak, valamint a tartózkodási engedéllyel rendelkező menekültkénti, menedékeskénti vagy oltalmazottkénti elismerésüket kérő és az ekként elismert személyek.

Közszolgálati alkalmazottak utazási kedvezménye

A közalkalmazottakat a jövőben korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető – mindössze regisztrációhoz kötött – ötven százalékos kedvezmény illeti meg. (A papíralapú, bélyegzőhelyes igazolást elektronikus regisztráció váltja majd fel.)

Ellátottak utazási utalványa

Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők korlátlan számú ötven százalékos kedvezményes utazásra, továbbá kedvezményes ország- és vármegyebérletek vásárlására válnak jogosulttá.

Kiegészítő vasúti tarifák

A helyjegyköteles vonatokra a helyjegyek másodosztályon a nem intercity minőségű szolgáltatás esetén változatlanul 300 forintba, intercity vonaton 990 forintba (az utazás napja előtt megváltva 650 forintba), 1. osztályon 1990 forintba, prémium osztályon 2990 forintba kerülnek majd.

A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása természetesen továbbra is díjmentes.

Készpénzmentes fizetés

2024 nyarától fokozatosan várható további változás lesz a készpénzmentes fizetés előmozdítása érdekében, hogy a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely természetesen díjmentes lesz. Ennek bevezetése a buszos bankkártyás fizetés lehetőség kiépítésével párhuzamosan, nyártól több ütemben történik meg.

A fenti változások 2024. március 1-jétől lépnek életbe, a többi kedvezménytípus ekkor szűnik meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.