Másfél évre leáll a vasút Ankara környékén

iho/vasút   ·   2016.06.04. 21:15
400px_ankara_uj

Az elővárosi vasútvonalak korszerűsítése érdekében létrehozott Baskentray-projekt folytatása miatt 2016. július tizenegyedikétől tizennyolc hónapig felújítják a Sincan és Kayas közötti, harminchét kilométer hosszú vasúti szakaszt. Ez idő alatt a Sincan–Marsandiz (Behicbey) szakaszon egy vágányon haladhat a forgalom, a pálya többi részát kizárják – adja hírül a Rail Turkey.

A projekt keretében százötven kilométernyi új vasúti pályát fektetnek le. A felújítandó szakaszon külön vágányok állnak majd a nagysebességű járatok rendelkezésére, amelyek eddig az elővárosi és távolsági szerelvényekkel osztoztak a meglévő sínpárokon. Ankara és Kayas között négyvágányos lesz a vonal, míg Ankara és Behicbey között hat, Behicbeytől Sincanig pedig öt vágányon haladhat a forgalom. A pályán kívül huszonöt állomást és megállót korszerűsítenek, továbbá kiépül a villamosítás, valamint a jelző- és vonatbefolyásoló rendszer is. Az érintett szakaszokon huszonnégy alul- és felüljárót hoznak létre a szintbeli elkülönítés érdekében.

Az ankarai elővárosi forgalom másfél évre leáll a pályarekonstrukció miatt (forrás: railturkey.org)

Az átépítés ideje alatt a vonalat használó elővárosi vonatokat lemondják, az Ankara nyugati oldalán közlekedő személyszállító vonatok Sincanig vagy Behicbeyig, a többi szerelvény Kayasig közlekedik. A nyugati irányú, Isztambul–Ankara, Ankara–Konya és Ankara–Eskisehir nagysebességű járatok, valamint a fővárosból Izmirbe közlekedő távolsági, és a Polatliba menő regionális vonatok Sincanból vagy Behicbeyből indulnak majd. A nagysebességű vonatok helyett pótlóbuszokat lehet majd igénybe venni az ankarai pályaudvar vagy a városközpont, és Sincan vagy Behicbey között. Az Ankara és Adana, Malatya, Kars, Tatvan és Kurtalan közötti vonatok, továbbá a Marsandiz–Kirikkale regionális járatok új végállomása Kayas lesz. A másfél éves vágányzár idején a Törökországot kelet–nyugati irányban átszelő tehervonatok Konya felé tesznek kerülőt. Ez elvileg magasabb pályahasználati díjat jelentene, a vasúti szövetség azonban arra kérte a török nemzeti vasút TCDD-t, hogy ne számoljon fel pluszköltséget.

A 21 ezer 600 négyzetméter alapterületű, új központi pályaudvar tizennégy, egyenként 420 méter hosszú vágánnyal rendelkezik majd, ezek közül hatot a nagysebességű vonatok, négyet a távolsági, kettőt pedig az elővárosi járatok fognak használni. Habár a létesítmény már idén nyáron elkészül, még másfél évig nem lesz rajta menetrend szerinti forgalom, addig gyakorlatilag csak bevásárlóközpontként funkcionálhat. A pályaudvaron kezdetben napi húszezer utassal számolnak, de a nagysebességű vonalak elkészülésével akár az ötvenezres tömeg se kizárt. Az új és a régi ankarai pályaudvar együtt szolgálják majd ki az elővárosi és a távolsági forgalmat.

A heteken belül elkészülő új ankarai központi pályaudvar tizennégy vágányt biztosít a vasúti forgalom számára

Az Ankara környéki rekonstrukciót követően a négy-hatvágányosra bővített vonalszakaszt már nemcsak a hagyományos távolsági és az elővárosi vonatok használhatják majd teljeskörűen, hanem a nagysebességű szerelvények számára is megfelelő infrastruktúrát fog biztosítani. A korszerűsítés, valamint a jelenleg épülő nagysebességű vonalak átadásával naponta körülbelül kétszázötven személyszállító- és tehervonat fogja használni a pályaszakaszt, csúcsidőben kétpercenként futnak majd ki az elővárosi vonatok. Az utasmennyiség évről évre történő növekedése miatt a kapacitásnövelés elengedhetetlen volt: a jelenlegi tizenötmilliós forgalom a számítások szerint a közeljövőben hatvanmillióra fog emelkedni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek