MÁV-villamosítás: 3,8 milliárdos kár 1996-ból
Mintegy négymilliárd forintos vagyoni hátrányt okozhatott a MÁV-nak az a koncessziós szerződés, amelyet 1996-ban Lotz Károly akkori SZDSZ-es közlekedési miniszter kötött egy olasz céggel – írta a Magyar Nemzet.
A napilap cikkét az origo ismerteti, eszerint a közlekedési tárca 1996-ban kötött szerződést az olasz COGECO nevű céggel három vasútvonal villamosítására. A cég a szerződés alapján létrehozta a Viacom koncessziós társaságot, amelyben a COGECO 51, a MÁV 30 százalékos tulajdonnal bírt, a pályázat lebonyolításában közreműködő Mogürt Rt. pedig négy százalékkal. Utóbbi a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) jelentése szerint a „valódi verseny hiányára utal”, a szervezet az ügyben tavaly tett feljelentést – írta a lap.
A Kehi szerint a Viacomnak a szerződés alapján gyakorlatilag semmilyen lényeges feladatot nem kellett ellátnia, a villamosítást alvállalkozó végezte, az üzemeltetésért pedig a MÁV felelt. A cég koncessziós díjat sem fizetett. A szerződés a Kehi megállapítása szerint semmis, mivel jó erkölcsbe ütközik, a jogszabály megkerülésére irányult, és színlelt jellegű – írta a lap.
A MÁV 1998 és 2010 között 4,5 milliárdot fizetett ki a Viacomnak, amiből 712 milliót osztalékként visszakapott, így a Kehi jelentése szerint a vasúttársaságot 3,8 milliárd forint vagyoni kár érhette. A lap úgy tudja, hogy a minisztert beosztottai figyelmeztették az ügylet előnytelenségére, ő mégis aláírta a koncessziós szerződést.
Fazekas Géza, a Központi Nyomozó Főügyészség szóvivője a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy hűtlen kezelés gyanújával folytatnak büntetőeljárást, egyelőre ismeretlen tettes ellen.