Még él a Sólyom, de nem repül
Majdnem két évvel azután, hogy a cég első Boeing-737-500-asa igen rövid bemutatkozásra megérkezett Ferihegyre, a Sólyom Airways még mindig létezik, de a légitársaságként való működésére továbbra sincs meg a szükséges hatósági engedély – adja hírül a Világgazdaság.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala 2014. október 28-án bocsátotta ki a Sólyom Hungarian Airways AOC-jét, azaz légijármű-üzembentartási engedélyét. A legnagyobb késedelmet az okozta az engedélyezési eljárásban, hogy a korábban Ferihegyen is bemutatózó Boeing-737-500-as kézikönyvének beszerzése a Boeingtól – ami feltétele az AOC kiadásának - mintegy hét hónapig tartott.Ennek a repülőgépnek azonban 2014. október 28-án lejárt a légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványa, így a Sólyom Hungarian Airways 2014. október 28-án előterjesztett kérelmére a Légügyi Hivatal az AOC-t nyomban fel is függesztette, mert az AOC feltétele, hogy a társaság rendelkezzen legalább egy érvényes légialkalmassági bizonyítvánnyal bíró légi járművel.
A Sólyom Hungarian Airways az elmúlt hónapokban az AOC kiadásához szükséges minden személyi, tárgyi és valamennyi nemzeti és közösségi jogszabályi feltétel fennállását igazolta a hivatalnak, és igyekszik ezt fenntartani addig, amíg újra légialkalmas repülőgépet tud üzembe helyezni – közölte lappal az NKH. A hatóság azt is hozzátette: ha a Sólyom igazolja az általa bérelt Boeing-737-500-as légialkalmasságát, vagy igazolja akár egy másik légialkalmas légi jármű rendelkezésre állását, és a gép átmegy az ilyenkor szokásos hatósági auditon, az AOC újra aktív státusba helyezhető.
A Sólyom az AOC mellett már korábban megszerezte a CAMO jogosítást is (Continuing AirWorthiness Management Organisation, azaz a Folyamatos Légialkalmasság-fenntartó Szervezet). A harmadik és egyben talán legfontosabb hatósági engedély egy légitársaság indításához az OL, azaz Operating Licence, aminek feltétele, hogy a légitársaság
rendelkezzen egy realisztikus és a hatóság által validált és jóváhagyott üzleti tervvel, amely az üzemelés megkezdésétől számított 24 hónapos időtartamra igazolja az operáció életképességét és finanszírozhatóságát, esetleges negatív eredményű üzemelés mellett megfelelő pénzügyi garanciákkal. További feltétel, hogy a légitársaságnak az üzemelés első három hónapjára fedezettel kell rendelkeznie, hogy nulla forint bevételt
feltételezve is fedezni tudja az üzemelés összes költségét.
A Sólyom Hungarian Airways viszont még nem véglegesítette üzleti tervét, így nem tudta még maradéktalanul teljesíteni az OL kiadásának feltételeit, és AOC engedélye még fel van függesztve, ezért indulása továbbra sem engedélyezhető - közölte az NKH. A hatályos cégbírósági adatok szerint a társaság „rendben működik”, bár 2013 októberében végrehajtást rendelt el ellene a NAV Dél-budapesti Adóigazgatósága. A cég beszámolója szerint székhelye továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálján található, bár a VG információi szerint ott már nem lehet fellelni a céget. Tulajdonosa pedig a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Holding Kft., amely pedig négy magánszemély birtokában van, írja a lap.
(A legutóbbi Facebook-bejegyzések szerint Bournemouth repülőterén továbbra is ott vesztegel három Sólyom-festésű 737-500-as, köztük a Budapesten is járt HA-SHA, amelyből azonban hiányoznak a hajtóművek.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!