Még nem érett a kínai szupervadász

iho/repülés   ·   2012.03.11. 14:00
nyito

Lehet, a hazafias hév kapta el a kínai lapokat: több nem hivatalos értesülés is arról szólt, hogy a tavaly január 11-én először felszállt, ötödik generációs vadászbombázó akár 2012-ben hadrendben állhat. Ezeket az információkat a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Légierejének főtisztje, Gao Shouwei tábornok cáfolta meg a pekingi the Legal Evening News napilapnak.

Friss, ropogós kép a J-20-as protóról <br>(fotó: businessinsider.com)

A repülőgép prototípusa az eddigi információk szerint eseménymentes programot hajtott végre eddig a nyugat-kínai Csengdu repülőteréről üzemelve. Az egyetlen géppel eddig összegyűlt információk és tapasztalatok ugyanakkor még nem elegendőek ahhoz, hogy ilyen hihetetlenül rövid idő alatt hadra foghatóvá váljon a típus és még a sorozatgyártást is elindítsák. Nem szabad elfeledni, hogy ez az első, nehezen észlelhető repülőgép-fejlesztése Kínának. A témában sokkal nagyobb tapasztalatokkal rendelkező Egyesült Államokban a Lockheed Martin F-22 prototípusa 1997. szeptember 7-én szállt fel, s a típus 2005. december 15-én állt hivatalosan is hadrendbe.

Gao Shouwei tábornok, jelezte, hogy a tesztrepülések továbbra is folytatódnak, de nem számít a légierő és a kínai katonai vezetés arra, hogy a típus kevesebb, mint két esztendő alatt sorozatgyártásra és hadrendbe állításra éretté váljon. A J-20-as képességeit illetően Gao tábornok már korábban jelezte: a repülőgép egyes területeken jobb, más területeken viszont elmarad más országok hasonló típusaitól, például a már említett F-22-estől.

Kapcsolódó hírek