Még több vasútvonalon kell jelezni, hogy le akarunk szállni – és ez így van jól
A decemberi menetrendváltáskor hat vasútvonalon tizennéggyel bővült azon – jellemzően alacsony utasforgalmú – megállóhelyek köre, ahol a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha az utasok előre jelzik leszállási szándékukat, vagy várakoznak a peronon. A pontosabb közlekedést és üzemanyag-, illetve árammegtakarítást is eredményező, 2021 óta több ütemben kiterjesztett feltételes megállási rendet gyorsan megszokták az utasok, nem okoz nekik problémát a leszállási szándék jelzése.
- A Balatonszentgyörgy–Tapolca–Ukk vonalon a Helikon InterRégió vonatokat érintően Gyenesdiás, Balatongyörök és Gógánfa megállóhelyek,
- a Pusztaszabolcs–Pécs vonalszakaszon Sáregres, Belecska, Szárazd, Regöly, Dúzs és Csibrák megállóhelyek,
- a Sárbogárd–Bátaszék–Baja vonalon Szekszárd-Palánk megállóhely,
- a Nagykanizsa–Pécs vonalon egyes személyvonatok esetén Zákány megállóhely,
- a Vámosgyörk–Gyöngyös vonalon Kitérőgyár és Gyöngyöshalász megállóhely,
- a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon Zagyvarékas megállóhely
esetében vezetett be feltételes megállási rendet a vasúttársaság.
Az alacsony utasforgalmú megállóhelyeken történő áthaladással az esetleges késés egy része behozható, ezáltal várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok. A feltételes megállás bevezetését követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolaj- és áramfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal. A módosítás jellemzően olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél általában egész nap alacsony az utasforgalom, azaz a vonatok többségénél nincs fel- vagy leszálló utas.
A Desiro, Flirt és Kiss motorvonatokon a leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók, amik a megnyomás után jelzik az ajtónyitási szándék rögzítését.
A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik, illetve akkor is amennyiben a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas. Abban az esetben, ha leszállásjelző berendezés meghibásodik, vagy olyan vonat közlekedik, amire az nincs telepítve, a vonat a megállóhelyen mindenképp megáll.
A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és a vonatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain, megállóhelyein hangos utastájékoztatással is felhívják az utasok figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa felszállási szándékukat.
A feltételes megállás rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-Start már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében, illetve 2021 májusa óta a Pécs–Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is e rendszer szerint közlekednek a Pannónia InterRégió vonatok. Ugyanezen év szeptemberétől pedig
- a Kaposvár–Fonyód,
- a Sárbogárd–Bátaszék,
- a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas,
- a Szentlőrinc–Sellye,
- a Pécs–Villány–Magyarbóly és
- a Villány–Mohács
vonal kijelölt megállóhelyeivel bővült a lista. 2022 áprilisától előre jelezni kell a leszállási szándékot a Székesfehérvár–Tapolca, a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd vonal egyes megállóhelyein, valamint a vasútvillamos szegedi és hódmezővásárhelyi megállóhelyeinek többségén.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!