Megérkezett a KLM első Álomgépe
Újabb fontos légitársaság az Álomgép üzemeltetői között: megérkezett Amszterdamba a KLM első Boeing 787-ese, egy hosszabb törzsű 9-es változat. A holland légitársaság gépét Everettben adták át, a Schipholon komoly spottertömeg fogadta, ahogy elgurult előttük, majd a kék-fehér gépet hangárba vontatták.
A PH-BHC lajstromjelű gép a KLM hagyományainak megfelelően nevet is kap, „Napraforgó” lesz az orrára festve. A hollandok gépei General Electric GEnx hajtóművekkel repülnek.
Néhány napos átvizsgálás után szombaton, 22-én először három kisebb, egy-egy órás helyi repülés, „welcome-flight” következik, amelyre meghirdetésük után pár órával elfogytak a 149 eurós jegyek. Egy nappal később, jövő vasárnap teljesíti a gép első menetrend szerinti repüléseit az Abu Dhabi–Bahrein vonalon. A későbbiekben indítják el a típussal a járatokat Dubaiba, Rióba, Edmontonba, Calgaryba és San Franciscóba, felváltva az erre repülő A330-asokat. A második 787-es beérkezése a KLM flottájába még ebben az évben várható.
A következő években a holland légitársaság a tervek szerint összesen huszonegy 787-est állít forgalomba, tizenöt lesz a 9-es és hat a most készülő, még hosszabb törzsű és még nagyobb kapacitású 10-es változat. A 9-esen 294 utas repülhet 216 economy, 48 comfort-economy és 30 world business class ülésen, a 10-eseket 2020-tól veszi át a cég, azoknak a konfigurációjáról még nem döntöttek.
A KLM elnök-vezérigazgatója, Peter Elbers a Dreamliner érkezését a légitársaság új korszakának nyitányaként értékelte, kiemelve, hogy a gépek takarékos üzemeltetése annak ellenére döntő jelentőségű, hogy jelenleg az üzemanyagárak alacsony szinten vannak. Elbers a típus előnyei közül kiemelte, hogy a kompozit-építés kevesebb karbantartásigényt, kisebb korrózióveszélyt jelent, miközben magasabb lehet a kabinnyomás és a páratartalom, amely az utasok számára kellemesebb repülési körülményeket jelent.
Elbers az átvétel alkalmából a légitársaság más flottaterveiről is beszélt, kiemelve, hogy a csoport másik cége, az Air France döntése, miszerint halasztja a nagy hatótávolságú flotta megújítását, nem lesz hatással a KLM terveire. A 787-esek mellett négy 777-es beszerzése szerepel a programban, a KLM Cityhopper gépparkja pedig tizenöt Embraer 175-ös és két 190-es regionális utasszállítóval bővül, a hét megrendelt Airbus A350-ös leszállítása pedig 2020-ban kezdődik.
Ami a gyártási adatokat illeti, a Boeing száztizenkilenc Dreamlinert szállított le az idén, a szolgálatba állt példányok száma összesen háromszáznegyvenhét. A kibocsátási adatok azt mutatják, a kompozit-alapú utasszállító gyártása most már valóban az eredeti terveknek megfelelően pörög.
Egyébként a néhány napja zárt Dubai-szalonon az egyik legigényesebb felhasználó, a Qatar vezére, Akbar al Baker tett tőle szokatlan, elismerő nyilatkozatot a típusról, amelynek huszonötödik példányát vette át a társaság a szalonon, és ezzel a második legnagyobb Dreamliner-üzemeltetővé lépett elő. A Qatar-vezér, aki 2010-ben még a 787-es program bukásáról beszélt, most a Dreamliner-flotta rendkívüli megbízhatóságát és a gyártóval való kiváló kapcsolatát emelte ki.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!