Megérte: remekül sikerült a Tamásiba szervezett különvonat

Harmati Marcell   ·   2024.09.07. 18:00
10

A – mondjuk így – naptár szerinti nyár utolsó napjára a Fotósvonat nevet viselő Facebook-oldal kezelői, Kozák Gergely és Szikora László, különvonatot szerveztek Tolna vármegye egyik egykori elágazó állomására székesfehérvári indulással. A vonaton a lelkes társaságot Szlama Benedek, Makó vasútállomásának egykori főnöke, köszöntötte.

A menet percre pontosan indult az egykori koronázó városból, Szabadbattyánból körüljárás után folytatta útját Börgönd felé. Ez a szakasz a 29-es számú vasútvonalhoz tartozik. Erre jelenleg nem jár se személyvonat, se tehervonat. Vagy csak nagyon ritkán... Itt két fotómegállás is volt:

Körüljárás Szabadbattyán állomásán (a szerző felvételei)

  • az egyik nem sokkal Szabadbattyán után egy átereszen,
  • a másik Börgönd bejáratán.

Első nyíltvonali fotómegállás Tác határában a Börgönd–Szabadbattyán tengelyen

Utána forgalmi okok miatt tölthettünk el kicsit több időt Börgönd hangulatos állomásán. Miután a pusztaszabolcsi személy elhaladt, a különvonat is indulhatott. Ám forgalmi okok miatt Aba-Sárkeresztúr állomásán ismét meg kellett állni. Itt felejthetetlen órákat tölthetett a lelkes társaság. Ugyanis megelőzte a különvonatot a Baja felé haladó Gemenc IR, ami Sárbogárdon keresztezett a Székesfehérvárra tartóval. Így azt is meg kellett várni. Ez rendesen betett a különvonat menetrendjének, többórás késést sikerült begyűjteni. Viszont innentől már olajozottabban mentek a dolgok.

Bebocsátásra várva Börgönd állomására

Keszőhidegkút-Gyönkig már csak pár-pár percekre kellett megállni forgalmi, technológiai okok, na meg további utasok is felszálltak a 40-es vonalon. Az előbb említett állomáson körüljárás után már döcöghetett is a különvonat a személyforgalom-szüneteltetett 48-as számú vasútvonalon a pályára engedélyezett legnagyobb sebességgel, 10 kilométer/órával, Tamásiba.

Pusztaszabolcsi S440 viszonylatú 34137-es személy előz

Ezen vonalon is volt több fotómegállás.

  • Az első bő egy kilométer döcögés után a Kapos-folyó hídján. Itt tájképet lehetett készíteni Keszőhidegkút településével a háttérben.
  • A következő fotómegállás a Pacsmagi-halastónál volt. Sajnos a hely nagyon be volt nőve, a nap se a jó oldalról sütött, így csak a legkitartóbbak másztak fel a domboldalra fotózni.
  • Ezután a Koppány-csatornánál lehetett felvételeket készíteni. Ez volt az egyetlen olyan fotómegállás, ahol pont befelhősödött.
  • Pár perc haladás után a menet már Tamási határában állt meg. Itt is lehetett tájképet készíteni.

Aba-Sárkeresztúr állomásán félretéve

Innen már csak egy balos ív, és már Tamási állomásán is volt a vonat. A csoportkép elkészülte után körüljárt a mozdony. Az Aba-Sárkeresztúron eltöltött hosszabb „pihenő” miatt az eredetileg egy órásra tervezett Tamásiban levő tartózkodás harminc percre zsugorodott. Ezalatt a meleg ételre vágyók felkeresték a közeli büféket, voltak, akik rendületlenül fotózgattak, míg mások csak simán az árnyékban próbáltak hűsölni. Mivel jelentősen megcsúszott a program, egyesek itt buszra szálltak, és hazamentek.

Az idő minőségi eltöltése, ha már itt kellett rostokolnunk majdnem két órát. Fotós kolléga főz magának gombalevest

Hogy a jelentős késésből valamennyi eltűnjön, a dunaújvárosi kitérő elmaradt, kapásból végig a 40-esen Pusztaszabolcsra ment a menet. Ott irányváltással irány vissza Székesfehérvár!

Felejthetetlen pillanatok Abán

A visszaútra már nem voltak fotóhelyek tervezve, így menet közben tovább morzsolódott a társaság. A sietősök közforgalmú vonatokkal gurultak haza. Volt, aki Keszőhidegkút-Gyönkön szállt át S40-re, volt, aki Pincehelyen intercityre.

Körüljárás Keszőhidegkút-Gyönk vasútállomásán

A rekkenő hőség ellenére a fehérváriak megbecsült tartalékja, a 1330-as Dácsia remekül helytállt. Az aba-sárkeresztúri tartózkodás inkább a menetirányító számlájára írható – ez igazából bármely fotósmeneten előfordulhat. A program jól meg lett szervezve. Közel teltházas volt a szerelvény. Eredetileg két kocsis lett volna a menet, ám a túljelentkezés miatt kellett egy harmadik kocsi is. Voltak külföldi vasútbarátok is, Ausztriából, Lengyelországból is.

Döcögés legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel a 48-as vonalon Tamási felé

Fotómegállás a Kapos-folyó hídján

Falujáró Nabi 700SE Tamási vasútállomásán

Lejár a Dácsia a szerelvényről

Majd körüljár. A vonat mellett álló buszok képviselik a tömegközlekedést Tamási településén

Az állomás Keszőhidegkút-Gyönk felőli oldala

A jelen és a múlt egy képen Tamási tömegközlekedéséről

Nyitóképünkön: Tamási határa. Hát igen, a fotóhely az eredetileg meghirdetett két kocsira lett méretezve...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.