Megjelent A nagy V, az Indóház Kiadó a magyarországi villamos mozdonyokat bemutató új albuma

iho/vasút   ·   2024.12.02. 10:35
01_nagy_v_cover

Kicsit hevesebben ver a pulzusa, ha meglát egy Gigantot? Szíve mélyén a honi vasút szürke eminenciása, a Szili a kedvence? Netán a régi idők FS E.550 Cinquantáját tartja nagyra? És ahogy mindannyian, méltán sorolja Kandó Kálmánt a vasútvillamosítás legnagyobbjai közé? Akkor Önnek is szól A nagy V.

Miután a tavaly megjelent, az első kiadáshoz képest átszerkesztett és -értelmezett, de nem utolsósorban bővített Nagy Nohab-könyv II. mára gyakorlatilag elfogyott, könyvészetünk újabb, egyben kiadói működésünk 14. állomásaként újabb átfogó művel jelentkeztünk: a magyarországi villamosmozdony-gyártás történetével.

Ez a história meglehetősen régen kezdődött, a Ganz és Társa villamossági osztálya 1892-ben szállította le első mozdonyát az az ausztriai Bleiberg szénbányájának. És nem is a minap ért véget, hiszen az utolsó Szöcske, a V46 060-as mozdony műszakrendőri próbáját 1992. február ötödikén tartották. Akárhogy is vesszük, ez 100 év!

A „Les Belles Hongroises” egyike; a (Compagnie  du chemin de fer de Paris à Orléans megrendelésére készült VM 6 gyári jellegű, 2’BB2’  tengelyelrendezésű, közép-vezetőállásos gyorsvonati mozdonyok mechanikus részének tervezését Kandó Kálmán,  a villamos berendezésekét Bláthy Ottó Titusz irányította

Szerzők: Süveges László aranyokleveles gépészmérnök, Ganz Motor Kft. nyugalmazott tanácsadó főmérnöke, a magyar vasútijármű-tervezés és gyártás tevékeny részese, és Villányi György vasdiplomás okleveles gépészmérnök, okleveles külkereskedelmi üzemgazdász, a hazai vasútijármű-tervezés és -gyártás ugyancsak tevékeny részese.

A könyv tartalma

  • I. Villamosság a felfedezéstől az alkalmazásig
  • II. A Ganz és Társa első saját fejlesztésű villamos mozdonyai
  • III. Keskeny nyomtávolságú villamosvasutak
  • IV. Háromfázisú, váltakozó áramú mozdonyok
  • V. A Kandó-rendszerű fázisváltó diadala
  • VI. Mozdonyok a szocialista tervgazdálkodás időszakából (1958–1992) MÁV V41, V42 sorozat, a Leók, MÁV V43/431, 432, 433 sorozat, a Szilik, MÁV V63/630 sorozat, a Gigantok, 164 MÁV V46/460 sorozat, a Szöcskék
  • VII. Fejlesztési elképzelések, az univerzális mozdony beszerzésének előélete
  • VIII. A MÁV és a magánvasutak korszerű villamos mozdonyai
  • IX. A Ganz bányamozdonyai
  • X. Fekete krónika, a MÁV villamos mozdonyainak jelentősebb balesetei

V63,049 és a BVh 200 a Rotterdamból a maasvlaktei kikötőbe  vezető vasútvonalon. A próbák során – amennyire a körülmények  lehetővé tették – a villamos fékkel fékeztek, ám hazaindulás előtt  a V63-assal így is be kellett állni Rotterdam-Zuid vontatási telepre  féklöketet állítani és néhány féktuskót lecserélni (fotó: Csanádi Sándor)

December 2-ától kapható A nagy V, avagy Villamos Mozdonyok Magyarországról!

Ár: 12 ezer 900 forint

A nagy V elérhető és megrendelhető a kiadóban:

  • E-mail: iroda@indohaz.hu
  • Telefon: +36 30/612 5075
  • Címünk: 1115 Budapest, Bartók Béla út 152/C. III emelet, 316-os szoba.

Megközelíthető a 19-es vagy a 49-es villamos Csóka utcai (Karinthy Színház) megállójától öt perc gyaloglással.

Nyitvatartási napok személyes átvételhez, ügyintézéshez, 2024 karácsonyáig:

  • hétfőnként 12–17 óra,
  • szerdánként 9–14 óra között,
  • továbbá 13-án és 17-én (pénteken), 13–17 óra, valamint a két áthelyezett szombati munkanapon, 7-én és 14-én 10–14 óra között is várjuk szeretettel Olvasóinkat.

Megértésüket kérve, csak készpénzes fizetés, vagy azonnal átutalás lehetséges...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek