Megkezdődött a bécsi U1-es hosszabbítása

Berky Dénes   ·   2014.03.09. 13:45
809902713-2_kiskep

Három év múlva az U1-es a Reumannplatz-on át egészen Oberlaaig fog járni, ezzel ezreket hozva közelebb a Favoriten negyedből Bécs belvárosához. A bővítéssel az U1-es vonal összesen 4,6 kilométerrel illetve öt új állomással lesz hosszabb. Ezzel 2017-re több mint tizenkilenc kilométeres hosszával Bécs leghosszabb metróvonalává válik, az eddig vezető U6-ost megelőzve.

A bécsi metróvonalak hosszúságának összehasonlítása az U1-es oberlaai bővítése után

A Per-Albin-Hansson-Siedlung és a Donauländebahntól délre fekvő fejlődő területekről kétszer olyan gyorsan lehet majd a Stephansplatzra, a város központjába érni, mint eddig. Jelenleg ez az út nagyjából fél órát vesz igénybe, azonban a Wiener Linien ígérete szerint a metróhosszabbítás megnyitása után már csak tizenöt perc lesz. A Therme Wien, Bécs legnagyobb termálfürdője és a Wien FH, azaz a bécsi főiskola is sokkal egyszerűbben és gyorsabban lesz megközelíthető az U1-essel.

Bécs jelenlegi gyorsvasúti hálózati térképe. Pirossal az U1-es, dél felé szaggatottal a szóban forgó hosszabbítás<br>(forrás: urbanrail.net)

A vonal öt új megállót kap majd, a Reumannplatz-tól délre haladva: Troststraße, Altes Landgut, Alaudagasse, Neulaa és az új végállomás, Oberlaa. A Reumannplatz-tól az Altes Landgut állomásig mélyvezetésű, majd az Alaudagassénál már nyitott a vonal, végül Neulaatól Oberlaaig már a felszínen fog vezetni az új pálya. Egy szakaszon, az A23-as autópálya alagútja alatt, egészen 30 méter mélységig süllyed a pálya, amivel így az új építésű szakaszok között a legmélyebb lesz.

Az új állomások

Minden új állomásnak két kijárata lesz a peronok végén és természetesen mindnél lesznek liftek is.

A Trostgasse állomás a Favoritenstraße alatt helyezkedik majd el a Klausenburger Straße és az Angeligasse között. Az állomás középperonos típus lesz, mindkét végén kijáratokkal. Az állomás déli végén, a Klauserburger Straße felé három mozgólépcsőt és egy hagyományos lépcsőt is építenek, az északi végén pedig, az Angeligasse felé két lifttel és egy lépcsőn lehet majd a felszínre jutni.

A Troststraße megálló látványterve<br>(forrás: Wiener Linien)

Az Altes Landgut állomás a Favoritenstraße 217 és a Verteilerkreis Favoriten nevű csomópont között épül ki szintén középperonnal, mélyvezetésű rendszer szerint, ugyanis itt halad az A23-as autópálya alagútja, amit a metró alulról keresztez. A déli kijáratnál az Altes Landgut felé két lifttel, három mozgólépcsővel és egy lépcsőn át lehet majd a felszínre jutni. Az állomás északi végén, a Katharinengasse felé három lift és egy lépcső áll majd rendelkezésre.

Az Altes Landgut állomás északi kijáratának látványterve

Az Alaudagasse állomás a Favoritenstraße alatt a Höhe Alaudagassénál lesz, középperonnal és szintén két kijárattal. A kilenc méter széles peron déli végén, a Hansson-Zentrum felé egy lifttel és egy lépcsőn át lehet feljutni. Az északi végen, az Alaudagasse felé két lift és szintén egy lépcső épül majd ki.

Az Alaudagasse megálló látványterve

A Neulaa állomás a felszínen a 67-es villamos nyomvonalán épül ki. A két déli kijáraton át (itt a vonal már nagyjából kelet-nyugati irányban halad) aluljárókon el lehet majd érni a Pickgasse és a Weidelstraße környékét, a Donauländebahn körül kiépülő városrészeket. Az északi kijáratoknál az építkezés befejeztével parkos terültetet hoznak létre az Ada-Christen-Gasse mellett, illetve erre lehet majd elérni a Per-Hansson-Siedlung lakóövezetet is, amivel ezrek kapnak jobb tömegközlekedési lehetőséget a belváros felé. Természetesen minden kijáratnál lesznek liftek és rámpák, az akadálymentes közlekedés érdekében. Az építkezés keretében az Alma-Rose-Gassét is átvezetik majd a metró alatt egy aluljárón, hogy a közlekedési lehetőségek megmaradjanak.

A Neulaa állomás látványterve

Az Oberlaa állomás nagyjából a korábbi Laaer-Berg-Straße villamosmegálló és a Therme Wien garázslejáratai között fog húzódni a felszínen. A középperonos állomás mindkét végén lesznek akadálymentes kijáratok. Az állomás keleti végén egy új modern átjáró épül egyenesen a Therme Wienig, ami szintén könnyen használható lesz a kerekesszékkel közlekedők számára is. Dél felé a metró szintjével megegyező magasságban a vasút felett egy felüljáró épül, ami a Donauländebahntól délre egy nagyjából húsz méter magas toronyban végződik, ahol liftekkel és egy lépcsőn át lehet majd kijutni a lakóövezetek felé. A nyugati kijárat a Laaer-Berg-Straße vonalában lesz és magában foglal majd egy aluljárót is a vasút alatt, még egy lehetőséget biztosítva a Siedlung és a Bahnlände között közlekedni vágyók számára.

Az Oberlaa állomás tervrajza. Dél kivételesen fölfelé van

A Wiener Linien által készített animáción szépen végig is lehet követni a fent leírtakat:

Pótlások az építkezés ideje alatt

A pótlóbuszok térképen is

Mivel az U1-es tervezett vonala a jelenlegi 67-es villamos nyomvonalán épül ki Neulaan át Oberlaaig, ezért a villamos ezen a szakaszon 2014 márciusától megszűnik. Az építkezés ideje alatt a 67-es villamos észak felől csak az Alaudagasse/Per-Hansson-Siedlung megállóig jár, és innen fordul vissza az Otto-Probst-Platz felé. A Reumannplatz-tól Oberlaaig közvetlen kapcsolatot a Wiener Linien egy új buszjárat beindításával teremti meg 68B jelzéssel, ami a Laaer-Berg-Straßén át gyors eljutást biztosít a Therme Wienig. A 68B busszal a két végállomás között nagyjából tizenöt perc az út, amelyet csuklósbuszok teljesítenek.

A 67-es villamos az U1-es jelenlegi végállomásánál, a Reumannplatznál, már rövidített útvonalon<br>(a szerző felvétele)

A 67-es villamos pótlására is indul buszjárat, 67E jelzéssel az Alaudagasse és Oberlaa között a villamosokkal megegyező követési idővel.

Volt villamos-, jelenlegi busz- és jövőbeli metróvégállomás: Oberlaa<br>(a szerző felvétele)

A 17A busz vonala is módosul, hogy a 67-es villamossal a közvetlen átszállási kapcsolat továbbra is fennmaradjon: ezen túl az Alaudagasséig járnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek