Megkezdődött a pécsi buszcsereprogram
A buszpark elöregedése régóta megoldatlan probléma Pécsett is. A tizenöt éves átlagéletkorú flottában jelentős számú 30 év feletti 200-as Ikarus is található, amik nemcsak az átlagot rontják, de utaskomfortjuk is hagy kivánnivalót maga mögött, ráadásul az üzemeltetésük se gazdaságos. Sokszor a napi kiadást se tudják teljesíteni, annyi busz áll meghibásodva a telephelyen.
Az új buszok beszerzése évek óta beszédtéma, konkrét érdemi lépés azonban még nem történt, egészen mostanáig. A régóta égető problémaként jelentkező buszhiány orvoslására a pécsi önkormányzat végre elindította buszcsereprogramját. A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a városba érkező új buszok első négy példányát.
Pécs városa a magyar Kravtex cég mellett tette le a voksát. A régóta a gyár tulajdonában álló két-két Citadell 12 szóló és 19 csuklós bemutatóbuszok péntektől már utast is szállítanak a baranyai megyeszékhelyen. Ezt néhány héten belül további hat jármű követi. A rövid szállítási határidő magyarázata, hogy a buszok jó ideje félkészen álltak a Kravtex telephelyén egy esetleges budapesti megrendelés reményében.
Így most az a furcsa eset állt elő, hogy először Budapest happolta el a használt genfi Volvókat Pécs orra elől, most viszont a Tüke Busz csapott le a fővárosba szánt Citadellekre. A kocsik bérleti kontrukcióban kerülnek Pécsre, a Tüke Busz példányonként 580 000 forintot fizet értük havonta. A kocsik szervizelését az a Pannon Volán fogja végezni, akik állományában immáron több, mint 70 Credo típusú autóbusz van.
A négy Citadell mellett egy hétig az új fejlesztésű Econell City is közlekedik majd a városban tesztjárműként.
A bérlés mellett természetesen vásárolni is szeretnének új buszokat, a tervek szerint a hitelből történő beszerzéssel szeptemberig további 18 szóló és két csuklós kocsit. Az erről szóló tendert hamarosan kiírják.
A Credo Citadell 12 és 19 buszok nem ismeretlenek a pécsiek előtt, tesztbuszként ugyanis mindkét járművön utazhattak már korábban. A teljes hosszban alacsonypadlós járművek az Euro 5-ös minősítésnél is szigorúbb EEV-norma szerinti motorjának károsanyag-kibocsájtása mintegy 70 százalékkal kevesebb az öreg 200-as Ikarusokénál.
A busz vázszerkezete és futóműve mellett az üvegek, ajtók, sőt az automataváltó bizonyos egységei is idehaza készülnek, így a 70 százalékos hazai részarányt tudnak felmutatni, szemben az állam által preferált Rába-Volvo buszok 30 százalékával.