Megmenekült, másodszor is, egy F1A motorkocsi

iho/vasút   ·   2021.02.13. 15:00
00_f1a_nosztalgiavillamos

Újabb taggal bővül a BKV Zrt. nosztalgia flottája: a közelmúltban célegyenesbe ért az 1522-es pályaszámú, F1A típusú villamos motorkocsi felújítása.

Az F1A típusú villamosokat 1938 és 1944 között gyártották, a kor technológiai szintjén korszerű járműveknek számítottak. Ez a típus volt Budapesten az utolsó, új beszerzésű kéttengelyes motorkocsi. Kifejlesztésekor a kényelmes utastér, a jó használhatóság, és az üzemeltetési szempontból előnyös, egyszerű műszaki felépítés voltak meghatározó szempontok. A járműcsaládot a kéttengelyes építési mód adta korlátok között a lehető legnagyobb utastérrel tervezték, így az egyik leghosszabb, legnagyobb befogadóképességű kéttengelyes villamosok voltak. Annak érdekében, hogy az utazás időtartama rövidüljön, a járműveket a kortárs villamosokhoz képest lényegesen erősebb motorokkal, és széles, dupla felszálló-ajtókkal alakították ki. Figyelemreméltó, hogy a közlekedésbiztonság érdekében – Budapesten az elsők között – már gyárilag is izzós irányjelző berendezéssel szerelték fel a kocsikat.

A járműsorozat meghatározó típusnak számított Budapesten, a forgalomban a villamosok beváltak, a járművek nagy része egészen az 1980-as évek elejéig-közepéig állományban maradt a BKV-nál, az utolsó példányokat 1984-ben selejtezték, összesen ötvenhat motorkocsi szolgált a fővárosban.

Az 1522-es pályaszámú villamos a sorozat elején, 1939-ben készült el a BSzKRt Budai főműhelyében. 1979-ig teljesített aktív szolgálatot Budapesten, ekkor – mivel életútja során viszonylag kevés átalakítást kapott, ezért a gyártáskori állapottól nem sok dologban tért el – döntöttek muzeális megőrzéséről, ezért egy középszintű felújítást kapott.

Viszont négy évtizede még nem volt mód a rendszeres nosztalgia-forgalomra, így a kocsit félreállították, állapota pedig romlani kezdett. Ebben az időszakban egyszer még kimozdult a kocsiszínből: egy filmforgatáson szerepet kapott, és a film témájának megfelelően kék színűre fényezték. Ezt követően többet nem használták, az eltelt időszakban állapota végletesen leromlott.

Innen indult a felújítás

A jármű felújításáról 2019-ben született döntés, ezt követően a VJSZ Kft. munkatársainak aktív részvételével megkezdődött az előkészítéssel együtt mintegy másfél évig tartó, kihívásokkal teli, de összességében szép folyamat.

A gyártáskori állapotúra felújított motorkocsi a közelmúltban elkészült, és várja, hogy a járványhelyzet enyhülésével mielőbb ismét bemutatkozhasson, és végre megújult külsővel nosztalgiajáratokat teljesíthessen azon a villamoshálózaton, ahová negyvenéves aktív életútja is köti!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.