Megtalálták a leesett borítást: újabb gond az Álomgéppel

iho   ·   2013.10.17. 15:30
air_india_boeing_cim
Az Air India VT-ANA lajstromjelű Boeing 787-ese Újdelhi felől érkezett a bangalore-i repülőtérre, és még közvetlenül leszállás után sem észlelte senki, hogy a gép hasáról, a két főfutó között, a szárny-törzs csatlakozás jobb oldaláról hiányzik egy jókora, 2,4×1,2 méteres borítólemez. Mint kiderült, a pilóták sem vették észre a lemez hiányát.

Az első jelentések óta azonban az is világossá vált, hogy a lemez leválása a repülés utolsó pillanataiban történhetett, ugyanis a lemezt a The Times of India szerint megtalálták még a bangalore-i repülőtér kerítésén belül. A lemez hiányát csak az állóhelyen, a következő járat előtti rutinellenőrzés során fedezték fel.

Az Air India egyik Dreamlinere

Az eset kapcsán tett friss nyilatkozatokban mind az Air India, mind a Boeing képviselője azt hangsúlyozta, hogy a furcsa incidens nem jelentett repülésbiztonsági kockázatot, egyébként a járaton 148-an utaztak. A gyártó szóvivője, Doug Alder úgy fogalmazott, a borítólemeznek elsősorban az a funkciója, hogy aerodinamikailag megfelelő felületet adjon. Ezzel együtt a borítólemez leválására egyelőre nincs magyarázat. Az Air India közlése szerint a hiányzó darabot egy másik gépről származó résszel pótolták, miközben a Boeing is leszállított egy ilyen lemezt a légitársaságnak.

Az indiai állami légitársaság nyolc Boeing 787-est üzemeltet, és most állítja forgalomba a kilencediket: épp erről a hatósági jogosítási folyamatban lévő gépről szerelték át a lemezt a másikra.

A leszerelt lemez helye a másik 787-esen

Amint arról akkor beszámoltunk, az Air India első Dreamlinere, a VT-ANI volt egyben az első gép, amely a 787-esek egy éve átadott új gyártósoráról került ki a dél-karolinai Charlestonból. Arra a kérdésre a szóvivő nem válaszolt, hogy vajon ez a borítását vesztett gép is onnan származik-e, vagy a központi összeszerelőből, Everettből.

Az Air India egyébként a mostani incidens kapcsán is azt hangsúlyozza, hogy a légitársaság gazdaságos üzemeltetése a 787-eseken múlik, és ennek megfelelően követel rendszeresen valamiféle kártérítést minden a gépet érintő probléma kapcsán. (Az Air India egyébként a kilenc Dreamlinerrel együtt száznál több repülőgépet használ.)

Az első dél-karolinai 787-es is az indiai nemzeti légitársaság gépe volt

Mint arról beszámoltunk, legutóbb a típus első diszkontüzemeltetőjénél, a Norwegiannál voltak komoly gondok a géppel, a Boeing külön műszaki egységet telepített a sűrűn meghibásodott gépek javítására Oslóba. Múlt héten két Japánban dolgozó 787-esnek kellett megszakítania az útját, az egyiknek a jégtelenítő rendszerétől jött hibajelzés, a másiknál a fedélzeti toalettek működésében volt probléma.

Szakmai források általában azt hangsúlyozzák, hogy a 787-essel csak annyi gond adódik, mint bármely vadonatúj típussal, ugyanakkor más elemzések a tavaszi több hónapos leállás kapcsán is arra emlékeztetnek, hogy a Boeing azzal, hogy a gép sok rendszerét a korábbi pneumatikus és hidraulikus helyett elektromos működtetéssel használja, legalábbis az első időkben mindenképp több rizikót vállalt, mint ez ügyben konzervatívabb versenytársa, az Airbus a maga új típusával, az A350-essel.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.