Megvan a pénz, folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja

A vasúti áruszállító vállalatok 2025-ben 6,4 milliárd forintos állami támogatásban részesülnek, hogy továbbra is közlekedtethessék tolatós tehervonataikat.
Az egyeskocsi-fuvarozás piaci alapon jövedelmezően nem végezhető, pedig nemzetgazdasági szempontból hasznos tevékenység: javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, valamint különleges áruk szállítását és stratégiailag fontos üzemek ellátását biztosítja szinte érdemi alternatíva nélkül. A szektor támogatása 2021-ben indult, azóta már több mint 20 milliárd forint állami hozzájárulásban részesült a programhoz csatlakozó 11 társaság. Ennek köszönhetően évente átlagosan 4,5 millió tonna árut szállítottak el ilyen formában a hazai vasútvállalatok.
A meghatározott áruk szállítása szempontjából nélkülözhetetlen egyeskocsi-fuvarozás nemzetgazdasági szempontból is kiemelkedően hasznos: hétszáz magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik export piacra juttatását teszi lehetővé. Emellett az egyeskocsi-fuvarozás segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében, amelyek közúti szállítása Európában nem engedélyezett vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg.
Az egyeskocsi-fuvarozás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2,3 millió tonna veszélyes árut. A tevékenység speciális logisztikai műveletek végrehajtását igényli, ezért piaci alapon nem végezhető költséghatékonyan. Alapesetben az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is: ezek a kocsik egy rendezőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be ezeket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra.
A sikeresen pályázó vasúti társaságok, így a Rail Cargo Hungaria Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., és az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.), vezetői 2021 novemberében kötöttek szerződést a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A résztvevő társaságokhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., 2023 májusában a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott. Tavaly további három vasútvállalat, a Train Europe Kft., a CD Cargo Hungary Kft., Rail Transport Hungary Kft. is belépett a célzott támogatásban részesülők körébe, idén áprilisban pedig az LTE Hungária Kft. révén 11-re bővült az érdekelt vasútvállalatok köre.
A program pénzügyi forrását az Energiaügyi Minisztérium közreműködésével az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV Pályaműködtetési Zrt. folyósítja továbbtámogató szervezetként a vasúti társaságoknak. (A MÁV Pályaműködtetési Zrt. és a GYSEV Zrt. nyújtja ugyanis többek között az infrastruktúrát, a vasúti forgalomirnyítást, többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a vontatási villamosenergiát és a szükséges informatikai hátteret.) Az indulás évében 1,89, 2022-ben 6,27 milliárd forinttal támogatta az állam, míg 2023-ban 6,1, 2024-ben 6,3 milliárd forint juttatásban részesült a szektor. Idén 6,4 milliárd forint támogatási keretet különített el a szakminisztérium az egyeskocsi-fuvarozás támogatására.
Így havonta átlagosan több mint 90 millió árutonna-kilométer (egy tonna tömegű áru egy kilométer távolságra való elszállítása) fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Az első félévben 2,9 millió tonna árut fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási program keretein belül, hozzájárulva ezzel is Magyarország ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen lenne megvalósítani azon célkitűzést, hogy a háromszáz kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a harminc, 2050-ig pedig az ötven százalékot.
Nyitóképünkön: a magyarországi egyeskocsi-fuvarozás legnagyobb hányada a Rail Cargo Hungariáé. Az évtizedes hagyományokkal a vasúttársaság az utóbbi években szakított, amennyiben a többnyire rövid tolatós tehervonatok továbbítását nem a MÁV-tól rendeli meg, mivel egyre több szolgálati helyen rendszeresített kargós tartalékot. A folyamat a budapesti csokikkal (csomóponti kiszolgáló tehervonatok) kezdődött, majd Hatvanban, és részben Miskolcon, valamint Debrecenben folytatódott. Aztán Kiskunfélegyháza–Kecskemét felé váltották le a startos remot Dácsiát Suttogóra, előtte pedig a várpalotai tartalék tűnt el a startos térképről. Két éve, 2023-ban Kaposváron azonban Dácsiáé volt a feladat, hogy a heti néhány alkalommal közlekedő kiszolgálómeneteket továbbítsa a 35-ös és a 36-os vonalon. Mindkét feladat fáskocsik továbbítását jelenti. Iváncsics Roland 2023. június 13-án készült felvételén Mernyéről indul meg Kaposvár felé rövid rakott vonatával a 319-es remot gép
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!