Hol sétáljunk, bringázzunk, liftezzünk? A Ferenciek terén!

Bánhidi Emese   ·   2014.01.30. 21:15
00

A Budapest Szíve program második üteme valósult meg ezzel. Ahogy a projekt elindításánál elhangzott: a fejlesztés lehetővé teszi a Belváros észak–déli tengelyén a folyamatos felszíni gyalogoskapcsolat megvalósítását, ezáltal biztosítva a gyalogosoknak, hogy a Belváros új fő utcáját teljes hosszban, lépcsőzés nélkül vehessék igénybe, akár a Szabadság tértől a Kálvin térig.

Hogy ne felejtsük egykönnyen el, milyen volt a Ferenciek tere, és az ott zajló forgalom.

A metró 1977-es megindulásától az építkezés kezdetéig fennálló állapot<br>(a szerző felvétele)

Az eddig térben megosztott Ferenciek tere visszanyeri városképi egységét. A forgalmas térrészek egybekapcsolásával biztosított funkcionális előnyökön túl, a tér építészeti értékeihez méltó elrendezést tesz lehetővé – legalábbis ez volt a cél.

(Kemsei Zoltán felvételei)

Ez pedig a lift, amely a Ferenciek teréről viszi le a babakocsis kismamákat és a mozgáskorlátozottakat a metró szintig.

Amint láthatják, a tér úgy újult meg, hogy valóban a gyalogos közlekedésre tolódott a hangsúly. Több a zebra, így a Petőfi Sándor utca tengelyében és a Váci utca vonalában is szintben lehet átkelni a Kossuth Lajos utcán. Ez nemcsak az akadálymentességet, hanem a belváros gyalogos bejárhatóságát, a kényelmetlen lépcsőzések elkerülését is szolgálja. No meg azt is, hogy ne állandóan attól kelljen félnie az embernek a lépcsőn a nagy tolongásban, hogy valaki belöki az aluljáróba.

Gyalogos- és kerékpárosbarát helyszín lett, ez kétségtelen. A terv az volt, hogy lépcsők és aluljárók érintése nélkül is el lehessen jutni a belváros egyik pontjáról a másikra.

Az autóbuszsáv a középső sávokba kerül az Erzsébet hídon és a Kossuth Lajos utcában az Astoriáig, ami állítólag előnyösebb feltételeket biztosít a felszíni tömegközlekedésnek. Az új sávkiosztásnak köszönhetően a buszok kevesebb időveszteséggel jutnak át a csomópontokon, például az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, és nem is a gyalogosok mellett közvetlenül dübörögnek majd el.

Az eddig gépjárműforgalom által használt Y-aluljáró funkciója megváltozott. Itt már nincs többé autósforgalom, csak gyalogosok közlekedhetnek. Az Irányi utca felől csak a 15-ös busz hajthat be a korábbi aluljáró feletti útszakaszra és keresztezheti a Kossuth Lajos utcát a Petőfi Sándor utca felé. A metrókapcsolatot kiszolgáló aluljárót is átépítették.

A közúti forgalom az Erzsébet hídra a rakpart felől nem az Irányi utcán és a Y-aluljárón keresztül hajt fel, hanem a Március 15.-e tér átépítésével a hídfőben lehet felhajtani Buda felé a hídra.

A projekt összeköltsége több mint 3,6 milliárd forint, amely uniós ás állami támogatást is tartalmaz.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek