Megújul az innsbrucki főpályaudvar

iho/vasút   ·   2025.10.30. 16:20
obb_innsbruck_hbf

Jelenleg még csak az előkészítő munkák zajlanak. A cél, hogy a 2030-as évek közepére egy, a személy- és áruszállítási igényeket minden szinten kielégítő csomóponttá fejlődjön a létesítmény.

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) hozzákezdett az előkészítő munkálatokhoz az állomáson és a szomszédos teherszállítási létesítményeknél, miután nagyjából egy hónapja megállapodott Tirol tartománnyal és Innsbruck városával egy új, a tartományi központ szívében kiépülő összeköttetés tervezéséről és kivitelezéséről.

Bár a beruházás ütemtervének és további elemeinek tervezése még csak a korai fázisánál tart, az ÖBB jelenleg úgy számol, hogy a következő évtized közepére elkészülhetnek a főbb építési munkálatok.

Az állomás nagyszabású felújításának részeként egy új gyalogos és kerékpáros aluljárót is kialakít a vasúttársaság, ez a műtárgy köti majd össze a Wilten városnegyedben található Heiliggeiststraßét a Pradl városrészben vezető Anzengruberstraßéval. Már a tervezési szakaszban különös figyelmet fognak fordítani mind a funkcionalitásra, mind pedig a vonzó építészeti külcsínre.

Azonban mielőtt az új aluljáró, a vágányok és a peronok létrejönnének, először ki kell alakítani a szükséges teret. A fő- és a teherpályaudvarok közti úgynevezett központi szigeten jelenleg rakodóvágányok, üzemi épületek és raktárak találhatók, viszont az egész elavult, így 2026 végére a földdel teszik egyenlővé.

A művelet az állomás északi végén található rakodórámpák elbontásával fog kezdődni. A fejlesztés következő szakaszaiban ezen a korlátozott méretű területen zajlik majd az építőanyagok tárolása és kezelése, az operatív irányításhoz szükséges irodakonténereket is itt helyezik majd el. Az ÖBB számára elengedhetetlen, hogy Nyugat-Ausztria legnagyobb mobilitási csomópontjában az összes állomási művelet, beleértve a vonatpótló szolgáltatásokat is, zökkenőmentesen működjön az átépítés ideje alatt.

A bontási műveleteket 2025 októbere és 2026 vége között végzi el az ÖBB az állomáson. Ennek során kétezer négyzetméter rakodórámpát és 11 ezer 100 négyzetméternyi épületet bontanak el, valamint hétszáz folyóméter vágányt és egy csoportkitérőt távolítanak el. Csak a bontás befejezését követően lesz szabad hely az új állomási vágányok építéséhez, továbbá a meglévő peronok kiszélesítéséhez; ennek során egy plusz, kétoldalú peront is kiépítenek a regionális és távolsági személyszállítási szolgáltatások iránti egyre növekvő kereslet kielégítése érdekében.

Az innsbrucki főpályaudvar és a szomszédos áruszállítási létesítmények tervezett újjáépítésének elsődleges okai a Brenner-bázisalagút üzembe helyezése, a tömegközlekedés iránti igények erőteljes növekedéséből adódó térbeli szükségletek, valamint a meglévő, ám műszaki élettartama végéhez közelítő vágányhálózat állapota – jelenti a Railway Pro.

(Nyitóképünkön az innsbrucki főpályaudvar. Kép forrása: ÖBB / Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek