Merre tart a Kamaz?
Szergej Kogogin, a Kamaz elnöke a vállalat üzemi lapjában elújságolta, hogy 2012 első tizenegy hónapjában 47 ezer 500 teherautót gyártottak, ami a 125 ezres orosz nehézhaszonjármű-piac 38 százalékát teszi ki. A cégvezető az idei jó eredmények ellenére nem látja rózsaszínben a jövőt, 2013-ban visszaesést vár mind a piacon, mind a gyártásban.
A legnagyobb gátat az orosz piacon jövőre bevezetett Euro IV-es környezetvédelmi norma jelenti, amely jelentősen, 200-250 ezer rubellel megemeli a Kamazok alapárát. Tisztességtelen versenyről is beszélt a belső lapban Kogogin, a koreai és kínai Euro II-es motorokkal szerelt teherautók elözönlötték az utóbbi években az orosz piacot. Ezeknek nem is a károsanyag-kibocsátásával van gond, hanem a vezető szerint komoly biztonsági kockázatot jelentenek az utakon, mert nem felelnek meg az Oroszországban előírt minőségi követelményeknek. A Kamaz ezért felszólította az orosz hatóságokat, hogy akadályozzák meg a rossz minőségű termékek térnyerését.
A harmadik negyedévben 21 százalékkal 1476 járműre csökkent az export a második negyedévhez viszonyítva, az egy évvel korábbi adatokhoz mérve 8,7 százalékos az elmaradás. A Kamaz legnagyobb külföldi piacán, Kazahsztánban is jelentősen csökkent a kereslet, a második negyedévhez képest 37 százalékkal. Ukrajnában 13 százalékkal adtak el kevesebb Kamazt a vizsgált időszakban. A szomszédunkban igen nagy a Kamaz piaci részesedése, a 16 tonna össztömeg feletti kategóriában 22,18 százalékos a jelenléte. A legnépszerűbb ukrán modell a 45143-as billencs, de a tartályos 55111-ből is sok fogy.
Kubában is tarol a Kamaz, ott politikai okokból népszerűek az orosz teherautók. Tavaly 300 teherautót és rengeteg pótalkatrészt importáltak a közép-amerikai népköztársaságba, összesen 2 millió dollár értékben. A nemrégiben Havannában megrendezett nemzetközi vásáron komoly standdal képviseltette magát a tatárföldi gyártó. Kiállították a 6520-as billencset, a 6460-as vontatót és a népszerű magas oldalfalú 65117-es teherautót.
Idén eddig 226 Kamaz került a szigetországba, az alkatrészimport rekordokat dönt. Legfrissebb fejlemény, hogy a cukoripari minisztérium húsz teherkocsit vásárolt. Kubában augusztus végén megnyílt az első hivatalos márkaszerviz is. Az oroszok szándékai komolyak, további két szervizt adnak át tizenkét hónapon belül.
A Kamaz teljes évét tekintve az első kilenc hónapban 19 százalékos a javulás 2011-hez képest, de az már nem biztos, hogy tudják tartani a tavaly külföldön értékesített darabszámot. Akkor 6166 járművet exportáltak, az idei üzleti terv hatezer jármű kivitelét irányozta elő. A Kamaz gyengébb teljesítménye ellentétes a trendekkel, az Ural teherjárművek exportja az elmúlt kilenc hónapban hetven százalékkal, a Gaz haszonjárműveké 13 százalékkal nőtt.
Októberben és novemberben is gyenge eredményekről számoltak be a cég honlapján. Az elmúlt hónapban csak 3728 jármű hagyta el a futószalagot, ami 25 százalékkal kevesebb, mint amit tavaly novemberben gyártottak. A visszaeső megrendelések miatt a hónap közepétől négynapos termelési munkarendet vezettek be. Ennek ellenére a cégvezetés szerint tartható lesz az előirányzott kilencszázalékos gyarapodás.
Hosszú távra komoly növekedést várnak a cégnél, 2015-ben az eladások húsz százalékát tenné ki az export és hetvenezer jármű eladását tervezik, 2020-ra az export harminc százalékra, az értékesítés pedig százezerre nőhet. A vállalat nem erőlteti jelenlétét az Euro V-ösnél szigorúbb elvárású piacokon, ezért nem is tervez gyárbővítéseket a jövőben. A gyártás jelenleg orosz, kazah, vietnámi, indiai és idéntől litvániai helyszíneken zajlik.
A környezetvédelmi akadályokat a Kamaz amerikai motorokkal hidalja, át. 2006 óta tart az együttműködés a Cumminsszel Euro III-as, IV-es motorok és technológiák átvételéről, de a Daimler is szállít az oroszoknak motort és futóművet. Az együttműködések révén a Kamaz 4,5 és 6,7 literes dízelmotorjai teljesíthetik akár az Euro VI-os normákat is. A Cumminsszel közösen már tízezer motort gyártott teherautóiba Naberezsnije Cselniben a Kamaz.