Metróépítés Isztambulban: arrafelé haladnak vele

Zelki Benjámin   ·   2015.08.02. 11:15
sztambul0

Isztambul lakossága 1980-ban még nem érte el a 3 millió főt, mára viszont a 14 milliót is meghaladta. A hatalmas lakosságnövekedés és a megalomán városfejlesztés miatt a török világváros az ökológiai eltartóképességének határait feszegeti. A közeljövő két legfontosabb közlekedési fejlesztése a harmadik Boszporusz-híd, és a város harmadik repterének megépítése lesz. Ezek még nagyobb városexpanziót jelentenek.

Isztambul kötöttpályás hálózata 2010 körül

Három éve Isztambulnak két metróvonala volt. Ezek nem „találkoztak” egymással, de volt két fontos nagykapacitású jármű, amely összekötötte őket (és a város többi részét): az autópályán, BRT rendszerben közlekedő Metrobus, valamint a korábbi T1-es és T2-es villamos összevonása után indított modern T1-es villamos. Ezek mellett volt még egy az északi külvárosokba kifutó villamos, a T4-es, valamint két, a mi HÉV-einkhez hasonlítható nehézkes és lassú felszíni gyorsvasút, egy az európai, egy az ázsiai oldalon. Európa és Ázsia között a Metrobuson kívül az egyetlen kapcsolatot a szárnyashajók jelentették. Azonban 2012 augusztusától máig hatvannyolc kilométernyi metróvonalat adtak át.

A sor az M4-essel, az ázsiai oldal első metróvonalával indult, amelyet 2012 augusztusban adtak át. A Kadiköytől, az ázsiai oldal belvárosától Kartalig futó vonal 26,5 kilométer hosszú, a harminc, négykocsis szerelvényt a CAF gyártotta. Egy hónap múlva múlva, átadták az M3-as metró vonalát Kirazli későbbi M1B csomóponttól egészen Metrokentig. A vonalhoz egy leágazás is csatlakozott 2013 novemberében, Olimpiyat végállomásig. Az M3-as metró összesen 15,9 kilométer hosszú vonalán húsz, négyrészes Alstom Metropolis szerelvény közlekedik.

Hyunday-Rotem az M2-esen

A kezdetben szigetüzemként futó M3-ashoz csatlakozó, az M1-es metró kanyarulatából kiépült M1B szárnyvonal 2013 júniusában készült el, amely Esenlertől a T1-es Bagcilari végállomását is érintve, egész Kirazliig hosszabbodott. A vonalon az addig is megszokott ABB-gyártmányú szerelvények közlekednek, szintén négyes csatolásban. Így az eddig meglevő M1 21,1 kilométeres vonala a szintén meglevő Otogar-Esenler 1,5 kilométeres kiágazáson túl további 4,4 kilométerrel hosszabbodott.

A következő átadott gyorsvasút a régóta csúszó a Marmaray volt. A 2013 októberében átadott vonal az ázsiai és európai oldalon futó felszíni gyorsvasutakat köti össze, valamint vasúti kapcsolatot teremt Isztambul, és egész Törökország európai és ázsiai oldala között. A felszíni gyorsvasutak felújításáig a vonatok Ayrılık Çeşmesitől Kazlıçeşméig járnak, majd azok elkészülésével 76,3 kilométer hosszan Gebzétől Halkaliig futnak. A vonalon az isztambuli M2-esre is járművet szállító Hyunday-Rotem ötkocsis szerelvényei közlekednek.

Hyunday-Rotem szerelvény a Marmarayon

Tavaly februárban helyezték üzembe az M1-es vonalat hosszabbítását Aksaraytól Yenikapiig. A mindössze hétszáz méteres hosszabbítással a vonal összekapcsolódott Marmaray-jal, és később az M2-vel is. Ezután következett 2014 novemberében az M2-es metró hosszabbítása szintén Yenikapiig. A 3,5 kilométeres hosszabbításban benne van egy híd az Aranyszarv-öböl felett, amelyen a metró meg is áll, valamint a vonalat Veznecilernél összekötötték a T1-es villamossal is. Majd idén áprilisában átadták az M6-os rövidke vonalát: az M2-es Levent állomásától fut két közbenső megállót érintve, 3,3 kilométer hosszan Bogazici Üniversitesi végállomásig.

A fentieken túl most építik az alábbi vonalakat, vonalszakaszokat:

  • a már említett Marmaray projekthez kapcsolódó gyorsvasutakat felújítják Gebzétől Halkaliig,
  • az M4-es vonal hosszabbítását Kartaltól Kaynarcaig,
  • az ázsiai oldal második metróvonalát, az 5-öst, a csúszások miatt várhatóan 2016 májusi átadással,
  • az M7-est, amely a külvárosokat köti össze, az első fázisban Mahmutbey M3 állomástól Mecidiyeköy Metrobus és M2 csomópontig, majd onnan a következő ütemben Kabatas T1 végállomásig fut majd. A vonal metrókocsijaira is kiírták már a tendert.

Isztambul kötöttpályás hálózata 2014-ben

Még csak papíron szerepel, de meg akarják valósítani:

  • az M3-as hosszabbítását Bakirköyig, az M1A és a Halkali-gyorsvasút érintésével,
  • M8-as metró Bakirköytől a nyugati végekig, Beylikdözüig,
  • M1B hosszabbítása Halkaliig.

Van mit csinálni: Isztambul 2019-re 430 kilométer hosszú metró- és villamoshálózatot szeretne kiépíteni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek