Mi legyen a szakmai gyakorlat? Gőzösfelújítás!

MTI/iho   ·   2014.10.18. 13:29
tfured0

A mozdonymatuzsálem megszépítését a helyi Főnix Televízió kezdeményezte, miután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös szerkezetét az eltelt évtizedek alatt az idő és emberi kéz egyaránt megrongálta, fémlemezei elrozsdásodtak, egy-egy darabját letörték, elvitték.

– A felújításhoz szükséges összeget, mintegy 250 ezer forintot közadakozás útján gyűjtötték össze – mondta el Zobolyák András, a televízió főszerkesztője az MTI-nek. – Emellett voltak más teendők is, így engedélyeket kellett beszerezni a múzeumtól és a MÁV-tól, a vasútállomás területén végzendő munkához névsorra volt szükség, sőt még munkavédelmi oktatást is kaptak a diákoknak.

Volt mit csinálni: „innen indultak” a diákok (fotó: Wikipédia)

A mindenre kiterjedő előkészítés után a Hámori-középiskola szerkezetlakatos és hegesztő tanulói szakoktatóik vezetésével külső gyakorlati oktatás keretében dolgoztak a mozdonyon. A korrodált fémlemezeket kicserélték, a hiányzó részeket pótolták. A lámpák egyikét például egy gyűjtő adományozta nekik. Végül teljes felületkezelés után a gőzös visszakapta eredeti, fényes fekete színét, a kerekek fehérek lettek, és a környezetét is kicsinosították.

A 76 éves mozdony „megfiatalodása” alkalmából október 22-én kis ünnepséget tartanak azoknak, akik így vagy úgy hozzájárultak a kezdeményezés valóra váltásához.

A 275,120 pályaszámú gőzmozdony a Nyalókák egyike volt, a MÁVAG telephelyén gyártották 1938-ban. A 28,5 tonna súlyú gép maximális sebessége 70 kilométer volt óránként. A második világháború utáni jóvátételek során két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. 1948 októberében visszaérkezett Magyarországra, és ismét a MÁV tulajdonába került. Elsősorban dunántúli állomásokon vontatott, 1976. október 29-én döntöttek a selejtezéséről. Működése 37 éve alatt 2,3 millió kilométert futott, majd 1984-ben került kiállítási tárgyként Tiszafüredre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.