Mi lesz Csingerrel?

Vörös Attila   ·   2014.10.28. 11:15
400__472

Szeptember 14-én hatalmas esőzés áztatta Ajkát és környékét is, kiáradtak a helyi patakok. A Csinger sem tette másképp, az óriási mennyiségű víz ezúttal komoly károkat is okozott a felsőcsingeri vasútban (történetéről, forgalmáról itt írtunk bővebben). 250 méter hosszon helyenként új töltés építésével is járó helyreállítási munkákat kell végezni és egy 7,5 méter nyílású hidat is pótolni kell. Jelen tudásunk szerint kétséges, hogy a már csak az úrkúti mangánbánya által használt iparvágányt egyáltalán megcsinálják-e, a rakodón egyébként a Rail Cargo Hungaria négy vagonja ottrekedt. Az biztos, hogy mielőtt a pályát elkezdenék visszaépíteni, előbb a patakot kell rendezni, a medert újra kialakítani, a vadvizeket megszűntetni. Az alábbiakban a MÁV részletes válaszát és helyzetértékelését olvashatják – szó szerint.

Remot Dácsiával avászkodik a csingeri kiszolgálómenet<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Harmati Marcell)

„Ajka–Felsőcsinger vasúti pálya helyreállításánál elsődlegesen a megrongálódott 7,50 méter nyílású híd helyére egy P 20,4 – 80 típusú, MÁV Zrt. készletében levő vasúti híd provizórium minél előbbi beépülését terveztük, azzal a szándékkal, hogy a patakon a pálya helyreállításához is szükséges átkelést biztosítsuk. Időközben a tisztázódott helyzetből egyértelműen látszik, hogy a provizórium beépítése nem elegendő, szükséges lesz a patakmeder rendezése, a szabványárok újbóli kialakítása, töltésépítésre és tereprendezésre.

A vasúti közlekedés felvételéhez elengedhetetlenül szükséges kárhelyreállítási feladatokhoz a vonal legsérültebb szakaszán, a 46–49+00 hm szelvényközben kell megkezdeni a munkák elvégzését. Ezek a mintegy 250 méter hosszú, változó mértékben sérült pályarész (helyenként töltésépítéssel is járó) helyreállítását, egy vasúti híd-provizórium beépítését, nagy felületre kiterjedő irtási munkákat, vadvizek megszüntetését célzó tereprendezési munkákat, új vízelvezető árkok építését és az érintett elvadult, föliszapolódott vízfolyások medrének mintegy 400 méter hosszban történő rendezését érintik, illetve jelentik. A forgalom megindulását követően, ütemezhető a pályakorrekciós munkák elvégzése a sérült pályaszakaszt megelőző és követő pályarészeken, illetve egy szintbeni keresztezés átépítési munkálatait is.

Télen sincs szünet a szállításban. Amíg nincs vasút, a bánya kénytelen a közúti fuvarozásra átállni

A vonal helyreállításával járó költségek bevétel oldali megtérülésének számítása folyamatban van, természetesen a helyreállítás szükségességét befolyásolhatják a közúti szállításra való átállás költségtényezői, ezzel összefüggésben a bányavállalat, illetve a fuvaroztató vállalatnak a helyreállítási munkákban való esetleges részvétele. A MÁV mindent megtesz annak érdekében, hogy a közlekedés minél hamarabb megindítható legyen az érintett pályaszakaszon, de az érintett szervezetekkel történő – nem elkerülhető – tárgyalások lefolytatásának időigénye miatt a helyreállítás várható időpontját az egyeztetések jelenlegi fázisában egyelőre nem tudjuk meghatározni.”

Más forrásunk szerint már felcsillant a reménysugár, néhány kocsi követ egy UDJ-vel elszórtak a vonalon októberben...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek