Minden, amit a párizsi olimpia a légiközlekedésre gyakorolt hatásairól tudni kell

iho/repülés   ·   2024.06.08. 12:00
air france

Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.

A párizsi olimpiát július 26. és augusztus 11. között rendezik, a paralimpiai játékok pedig nem sokkal ezután, augusztus 28. és szeptember 8. között esedékes. A kiemelt kockázatú esemény az ilyenkor óhatatlanul szükséges biztonsági intézkedések mellett természetesen „egekbe szökő” utazási kedvet is generál. A légitársaságok ezért kiigazítják kapacitásaikat, optimalizálják a menetrendeket – ezzel is készülve a várható utasrohamra. Az olimpia epicentruma Párizs és környéke. Egyes sportágak eseményeit azonban Franciaország más városaiba is kihelyezik: a kézilabdát Lille-be, a vitorlázást Marseille-be, sőt, a szörföt egyenesen Francia Polinéziába. A futballtorna mérkőzéseit Marseille-ben, Bordeaux-ban, Lyon-ban, Nantes-ban, Nizzában és Saint-Étienne-ben rendezik.

TÖBB UTAS, TÖBB POGGYÁSZ. Ezeken a helyszíneken nézők milliói és sportolók ezrei fogják a francia közlekedési infrastruktúra határait feszegetni. Ez a megállapítás különösen igaz a repülőterekre, amelyeknek a működését az utasok számának és a poggyászterhelésnek a jelentős növekedése fogja megnehezíteni. A fővárosi repülőtereket kezelő szervezet, a Groupe Aéroports de Paris (ADP) 115 ezer többletpoggyászt prognosztizál az adott időszakra, ezekből 17 ezer túlméretezett, sportfelszerelést tartalmazó lesz. Összehasonlításul: az ADP általában körülbelül ezer ilyen túlméretes tételt dolgoz fel egy átlagos évben, tehát most néhány hét alatt ennek a mennyiségnek a tizenhétszeresét kell majd kezelniük.

Augustin de Romanet, a Groupe ADP elnök-vezérigazgatója ezzel összefüggésben a következőképpen fogalmazott: „Sokaknak a játékok a mi repülőtereinken kezdődnek és érnek véget: mindenki ott éli majd az első és az utolsó emlékét. Ez persze nagyszerű kihívásnak ígérkezik az egész repülőtéri közösség szempontjából, és egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy bizonyítsuk hozzáértésünket, felkészültségünket."

A párizsi repülőtereken már korábban megkezdték a felkészülést az olimpiai forgalom fogadására. A Charles De Gaulle-on, a 2B és 2D terminálokon például megnövelték a poggyászkezelési rendszerek kapacitását. A párizsi metrót üzemeltető RATP pedig készül az Orly légikikötőig meghosszabbított 14-es vonal június 23-ára tervezett átadására. Az olimpia megnyitójának napján, július 26-án repüléstilalmi zónát hoznak létre a tágabb párizsi légtérben. A Charles de Gaulle, Orly és Beauvais repülőterekre érkező és onnan induló járatokat 16:30 és 22:00 óra között felfüggesztettek. A terület, amire a légtérzár vonatkozik, körülbelül Belgium méretű. Az intézkedés elkerülhetetlenül hatással lesz a menetrendekre. Az easyJet például azt közölte, hogy 96 járat törlésére kényszerült, ami hozzávetőlegesen 18 ezer utast érint. A járattörlésekben a Ryanair és a Wizz Air is érintett, igaz, utóbbi mindössze kettőt volt kénytelen lemondani.

AIR FRANCE. A hazai légitársaság megnövelt járatsűrűséggel készül az olimpiára a Franciaországba tartó és onnan induló útvonalakon. Az Air France markánsan erősíti jelenlétét a transzatlanti útvonalon, ezen a nyáron összességében kilenc százalékkal több kapacitást kínál a hosszú távú járatain. Az Air France olimpiai terjeszkedése a következőképen fest:

  • Párizs–Minneapolis: a szolgáltatás újraindítása, naponta egy járat (Boeing 787-9-essel).
  • Párizsból Phoenixbe: új járat hetente háromszor Boeing 787-9-essel (kezdés május 23-án).
  • Párizs és Raleigh-Durham között: ez eredetileg 2023-ban indult téli szezonális járatként, ám az útvonal 2024 nyarán is fennmarad, méghozzá heti hét, Airbus A350-900-assal kiszolgált járattal.
  • Párizsból Abu Dhabiba: a szintén 2023-ban indult szezonális járatot erre a nyárra meghosszabbítják, napi Airbus A350-es repüléssel.
  • Párizsból Dar es-Saalamba: tavaly nyáron vették fel a menetrendi kínálatba, a szolgáltatás idén nyáron is hetente háromszor indul, Zanzibáron keresztül.
  • Párizs–Tokió: jelentős szolgáltatásbővítés várható összesen napi két járattal a Haneda repülőtérre, és heti néggyel a Naritára.
  • További járatok indulnak a kulcsfontosságú afrikai és indiai-óceáni útvonalakon, ideértve Cotonou-t, Antanarivót, Yaoundét, Doualát és Brazzaville-t.

A TÖBBIEK. Szinte megától értetődő, hogy más légitársaságok is rárepülnek a kínálkozó alkalomra: a Qantas hetente négyszer új szolgáltatást indít Boeing 787-essel Perth-ből Párizsba – az út 17 óráig tart. A Delta Air Lines is befektet a párizsi olimpiába, mivel a nyáron sűríti repüléseit Cincinnatiből Párizsba. A napi rendszerességű járatokat elsősorban Boeing 767-400ER teljesíti, de időnként Airbus A330-300-as is megjelenik majd az útvonalon. A kapacitásbővítés mellett a Delta – az amerikai csapat hivatalos partnere – egy olimpia témájú dekorációt is festett egyik Airbus A350-es repülőgépére. A májusban átvett madár oldalszáma N521DN, a törzsén a „TEAM USA” felirat látható.

Ami pedig a további légitársaságokat illeti, az Iberia a Madridot és a Paris Orly-t összekötő útvonalát erősíti, bizonyos napokon Airbus A330-200-assal, az Avianca július 3-tól újra indítja Bogotából Párizsba tartó járatait (Boeing 787-essel) – a szolgáltatást július 15-től heti ötre bővítik. Párizs repülőterei elsősorba a záróünnepség utáni napokban, augusztus 12–14-én lesznek zsúfoltak.

Az ADP felhívja a figyelmet arra, hogy a szokásosnál korábban kell a repülőterekre kiérkezni. Az olimpiai játékok légi közlekedésének zavartalan működésére a munkabeszüntetések is veszélyt jelentenek. A légiirányítók sztrájkjának bénító hatására jellemző, hogy május 25-én az Orlyról induló és az oda érkező járatok kétharmadát törölni kellett. A polgári repülés legjelentősebb szakszervezete, az Usac-CGT a közelmúltban egyértelművé tette, mivel a sztrájköveteléseik egy részét nem teljesítették, munkavállalók akár a napokban ismét beszüntethetik a tevékenységüket.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.