Monorail indiai módra
Pénteken átadták India első egysínű vasútját. A kötöttpályás közlekedési eszköz a számítások szerint merőben megkönnyíti majd a közlekedést Mumbaiban. A metropolisban még a brit időkben épült ki az a 465 kilométer hosszú elővárosi hálózat, amely ma is derekasan helytáll a hatalmas utasszámok ellenére is. A szerelvényeken a zsúfoltság óriási, évente több mint két és fél milliárd utasszámmal büszkélkedhetnek. Mint az Indiára teljes mértékben igaz, mind a szerelvények, mind a pálya, mind a technikai felszereltség hiányos és a meglévő is kritikusan elavult, így a most megnyitott egysínű vasút óriási lépés a modern technika felé.
Mumbaiban eddig a vasútvonalakon kívül nem létezett kötöttpályás közlekedési rendszer, így a rengeteg utast a taxiknak és az autóbuszoknak kellett elszállítaniuk úti céljukhoz, ami gyakran bizonyult lehetetlen feladatnak.
A monorail megnyitását hosszas tervezés, majd csúszás előzte meg. Öt éve, 2009-ben határoztak egy magasvezetésű vasút megépítéséről, azzal a céllal, hogy nagy mértékben tehermentesítse a főbb közlekedési útvonalakat a városban. A kivitelező a svéd Larsen and Toubro, azonban a járműveket és a rendszert végül a malajziai Scominak szállította le. Indiában ugyanis annyira újszerűnek bizonyult a rendszer, hogy a hatóságok nem is vállalták a monorail engedélyeztetését, a feladatra szingapúri és hongkongi szakértőket hívtak – Kínában már széles körben alkalmazzák a magasvezetésű egysínű vasutakat.
Az első ígéret az átadásra 2012-re esett, ám a tesztek csak 2013-ban kezdődtek meg. Jelenleg a megnyitott, 8,3 kilométeres szakaszon a szerelvények negyedórás követési idővel közlekednek, ám az utasszámok függvényében az üzemeltetők négyperces járatsűrűséget terveznek bevezetni. A vonalon járó négy egységből álló szerelvények 2300 utast szállíthatnak. A monoraillel csak húsz percbe kerül az eddigi negyvenpercnyi út, viszont nem csak ez az egyetlen előnye a rendszernek: a zajszennyezés is nagymértékben csökken.
A most átadott vonalat a városüzemeltetési társaság (MMDA) működteti, és tervben van a hálózat további bővítése: 2019-ben egy újabb szakaszt nyithatnak meg. A hálózat 2031-re elérheti a 135 kilométernyi hálózathosszot. A monorail költségvetésének csak egytizedét költötték el ezzel a vonallal, közel hatszázmilliárd forintnyi rúpia áll még a társaság rendelkezésére a hálózat bővítésére. A most átadott szakaszon a jegyárak európai szemmel nagyon nevetségesnek tűnhetnek (18–40 forintba kerül egy jegy a távolságtól függően), ám Indiában még ez is soknak számít.
Bár a monorail óriási ugrást jelent Mumbai közlekedésében, képtelen teljesen tehermentesíteni a közúti forgalmat. Még a 2014-es év folyamán várható a metró átadása, amely nyolc kilométeres hálózathosszot érhet el 2021-re.
Ázsiai viszonylatban India mindig is sereghajtó volt a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében. Bár Calcuttában már 1984-ben megindult az első metróvonal, egy további átadásra több mint húsz évet kellett várni: a delhi metró csak 2006-ban állt az utasok szolgálatába. Azonban a gazdasági helyzet javulása következtében a közlekedési hálózat is fejlődésnek indult.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!