Moszkvai repülőszalon: leginkább orosz–orosz üzletek

iho   ·   2015.08.30. 08:45
cim

Végre a nagyközönség is ott lehet Zsukovszkijban<br>(fotók: aviasalon.com)

A hétvége már a nyilvános bemutatóké: véget ért az idei moszkvai repülőszalon üzleti része – nagy üzletek nélkül. Pedig, mint arról a MAKS megnyitásakor írtunk, meglehetősen komoly várható kötésekről szóltak a megelőző hírek, és ezeket a híreket az olyan magas rangú vendégek érkezése és megerősítette, mint például a szaúdi és a jordán király, vagy az egyiptomi elnök, valamint nagy létszámú küldöttség Kínából és Iránból.

A Moscow Times összefoglalója úgy fogalmaz, hogy az idei szalon szándékoltan volt elsősorban a haditechnika bemutatója, tehát a lehetséges üzletek is elsősorban katonai jellegűek voltak, és az oroszok elsősorban az exportlehetőségekre fókuszáltak. A legnagyobb értékű bejelentés ehhez képest egy orosz–orosz üzlet volt: az orosz állam, vagyis a védelmi minisztérium bejelentette negyvennyolc Szu-35-ös beszerzését, az orosz állam tulajdonolta egyesült légi ipari cégtől, 1,5 milliárd dollár értékben. A megrendelés a korábbi, hasonló mennyiségű harci gép rendelésének a folytatása, miután az előző csomag leszállítása idén lezárul. A MAKS azért nem lett a helyszíne az aláírásnak, mert bizonyos feltételekben a feleknek még nem sikerült megegyezni, állítja a lap.

Szu-30-as bemutatója, érdekesmód nem a 35-ös repült a mostani gyártmányok közül

Bejelentés szintjén sem volt biztos információ a szintén aláírásra várt orosz–iráni légvédelmi rendszerről, noha az S300-as megvásárlásának a mostani helyzetben, az Irán nukleáris programjáról szóló nemzetközi megállapodás véglegesítése előtt, ugyancsak fontos üzenete lenne, bár lehet, hogy épp eme éles üzenet miatt halasztották a szerződést.

Ugyancsak nem az aláírásnak, hanem a jövendő megállapodás előkészítésének lett a MAKS a helyszíne, a megfogalmazások szerint, az orosz védelmi tárca MiG-35-ös vásárlása ügyében.

Mil-típusok: az orosz helikoptereknek van piaca

És végül is nem esett szó arról sem, hogy a szaúdiak megvásárolják-e azokat a Kamov Ka-52K helikoptereket, amelyeket az oroszok eredetileg a Mistral-osztályú hordozókra szántak, amely hordozókat viszont a szankciók miatt nem vehettek át, viszont a szaúdiak szeretnék őket megszerezni. Létrejött a megállapodás a fehéroroszokkal további Jak-130-as sugárhajtású kiképzőgépek szállítására.

A polgári repülés terén sem volt túlságosan sikeres üzleti szempontból a moszkvai szalon: ebben a szférában megintcsak egy orosz–orosz megállapodás lett a MAKS eredménye, az állami légiszállításokat végző cég harminckét Szuhoj S100 Superjet beszerzésére írt alá szerződést a gyártóval, 1,1 milliárd rubel értékben. Az egyetlen jelentős külföldi gyártó az Airbus volt, amely elhozta egy 350-esét, de megrendelésről, szándéknyilatkozatról az európai konzorcium esetében sem lehetett hallani.

Az egyébként impozáns légibemutatók sztárja a Szuhoj T-50-ese volt, az első orosz alacsony észlelhetőségű, ötödik generációs harci gép, pontosabban a néhány prototípus egyike, amelynek akrobatikája ismét szenzációs volt, egyéb képességeiről kevés az információ. meglepőbbek voltak talán a földi kiállítás egyes darabjai. Már beszámoltunk arról, hogy megjelent, feltehetően nem repülőképes állapotban, a kilencvenes években épült lopakodó-demonstrátor, a csak egy-két repülést megélt MiG 1.44-es amiről végül annyit lehetett hallani, hogy a vele szerzett tapasztalatokat az iroda egy új ötödik generációs konstrukció fejlesztésnél kívánja felhasználni.

Az idei MAKS úgymond szándékoltan lett inkább haditechnikai szalon

Ugyancsak régi program felélesztéseként, de legalább létező típusként állították ki a világ egyik legnagyobb katonai gépét, a Tupoljev négyhajtóműves, változtatható szárnyállású szuperszonikus stratégiai bombázóját, a Tu-160-ast, amelynek felújítják a gyártását, és persze tovább modernizálják.

Az új ekranoplan-terv vetőcsövek nélkül<br>(fotó: flightglobal.com)

Ami pedig csak makett szintjén jelent meg, úgymond a  koncepciókeltés szándékával, és ugyancsak egy régebbi orosz-szovjet koncepcióhoz visszanyúlva: az egykori, hatvanas-hetvenes évekbeli „Kaszpi-tengeri szörny” modernizált változata. A tenger és a sztyeppe fölött maximum 150 méter magasan, a párnahatás kihasználásával, négyszáz kilométeres óránkénti sebességgel döngető ekranoplan utódja állítólag kifejezetten polgári célokra épülne, a makettről valóban hiányoznak az eredeti változatra szerelt rakétavető csövek.

Az előd, még kizárólag katonai alkalmazásban

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek