Motor nélkül a világ tetejére

Ugrósdy Márton   ·   2013.12.16. 10:00
cim2

Az oroszoknak köszönhetően nem lesz lengyel–német háború a Himalájában: a poharai repülőklub orosz vezetője ugyanis összehozta a mai vitorlázórepülés talán két legismertebb alakját, Klaus Ohlmannt és Sebastian Kawát egy jó hangulatú estére és komoly szakmai beszélgetésre az utóbbi napokban.

Ohlmann és Kawa Nepálban: német-lengyel háború helyett német-lengyel barátság és kölcsönös szakmai támogatás <br>(fotók: Facebook, Mountain Wave Project

Mint arról mi is beszámoltunk korábban, egyszerre két expedíció is megpróbálja feltérképezni a Himalája lejtőit a vitorlázórepülésnek. Ohlmann a már évtizedek óta, a német kormány támogatásával működő Mountain Wave Project pilótájaként elsősorban a légköri mozgásokra, a gleccserek sorsára és a környezetvédelemre koncentrál, míg Kawa, aki mindig is a versenyzésben volt érdekelt, inkább gyakorlati szempontból kíváncsi arra, hogy hasznosítható-e a világ legmagasabb hegysége a motor nélküli repülés számára.

Az odaút egyik csapatnak sem volt könnyű, bár alapvetően más módszert választott a két pilóta. Olhmannék szárnyon repültek le Németországból két Stemme V-10 típusú motoros vitorlázót, amelyek a ma elérhető legjobb és ennek megfelelően a legdrágább movitok közé tartoznak. Kawa egy német barátjától kapott kölcsön egy ASH-25-öst, amit viszont konténerben szállítottak – illetve még mindig szállítanak – Nepálba. Mind a kettőjüknek fontos volt a kétüléses gép, hiszen a két pilóta nagyobb biztonságot ad, jobban el tudják osztani a munkát, és így több idő jut a fényképezésre és a videózásra, valamint a tudományos megfigyelésre is.

Ohlmanék repülése a Stemme movittal Németországtól Nepálig

Mind a kettőjüknek meg kellett viszont küzdeni a hatóságokkal, és mint kiderült, sokszor a jóindulat és az ajándékok sem segítettek előremozdítani az ügyet. Ohlmann sokáig azért nem tudott elindulni, mert nem tudta megszerezni az arab országok átrepüléséhez szükséges engedélyeket, utána pedig Katmanduban, Nepál fővárosában volt kénytelen heteket rostokolni, mert a helyi hatóságok nem akarták számára lehetővé tenni a légtér használatát. Ráadásul – és ez mindkét csapat munkáját megnehezítette – választásokat is tartottak Nepálban, amely miatt ötnapos munkaszünetet rendelt el a kormány, leállt a közlekedés, és mindenki hazatért saját falujába, hogy ott adhassa le szavazatát. Végül Ohlmann sikerrel járt, és át tudta repülni gépét Poharába, ahol a Himalája lejtőit már régóta kóstolgató repülősök, sárkányosok és siklóernyősök egyik legnagyobb központja található.

Kawa útja sem volt sokkal egyszerűbb, bár ők inkább egy hagyományos légitársaságot választottak, míg repülőgépük szeptember végén kelt útra Lengyelországból Nepálba egy konténerben. A gondot itt is a hatóságok jelentették: míg az expedíció tagjai viszonylag gyorsan megérkeztek Nepálba, addig a repülőgép heteket vesztegelt az indiai Kalkuttában, mert a vámhatóságok nem igazán értették, hogy mit is keres ott egy hosszúszárnyú repülőgép, ráadásul egy konténerben. A legújabb hírek szerint azonban az ASH kiszabadult az indiai hatóságok fogságából, és útnak indult a poharai repülőtér felé, ahol majd összerakják, és megkezdik vele a Himalájában tervezett repüléseket.

A Stemme érkezése Nepálba

Amíg Kawáék a földön várják gépük megérkezését, addig is mindennap követik az időjárási előrejelzéseket, és saját modelleket készítenek, amivel szeretnék jobban megérteni a világ legmagasabb hegysége körül kialakuló légköri mozgásokat. Ohlmann viszont már végre is hajtotta első repülését a térségben, amikor is az Annapurna egyik völgyébe repült be, viszont tervei annyira nem jöttek be, ezért főleg motorral kellett felfedeznie a jól ismert hegy lábánál lévő részeket. Beszámolója szerint a Föld legmélyebb völgyeiben rendszerint megül a nedves levegő, ezért termikek nem igazán tudnak kialakulni, a szelet pedig a szomszédos gerincek árnyékolják le, így a német pilótának is csak ötezer méteren sikerült valamilyen légmozgással találkoznia, de ez is csak a lejtőzéshez volt elég. Ohlmann elmondása szerint egészen furcsa érzés ilyen közel repülni a hegyhez, hiszen csak a sziklákat lehet látni, a távolság becslése nagyon nehéz, ezért nem igazán érezte magát biztonságban, legalábbis az első repülés során.

A láthatáron a világ legmagasabb hegylánca

Ohlmann kalandjait (angolul és németül) saját honlapján lehet követni, Kawa saját élményeit pedig a Facebookon osztja meg az érdeklődőkkel. Ha valami igazán nagy dobás készül majd, arról pedig mi is be fogunk számolni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek