Motorvonatait korszerűsíti a lengyel PR

iho/vasút   ·   2013.01.27. 19:20
400px_pr_en57

A 310 millió zlotyi, azaz nagyjából százmillió dollár értékű modernizálási projekt által megújul az EN57-es sorozatú villamos motorvonatok belső tere, valamint elektromos és mechanikus rendszere is.

A szerelvények tervezett belső korszerűsítése az utastér szinte minden pontján érzékelhető lesz: az üléseket újabb típusúra cserélik le, a kocsik légkondicionálást, új belső színezést és padlóburkolatot, jobb világítást, új WC-ket kapnak, belső térfigyelő kamerarendszert építenek ki a szerelvény állapotának megőrzése és az utasok biztonságának érdekében, sőt még a vezetőállás ergonómiáján is javítanak.

A vonatok műszaki módosítása elsősorban a vontatási rendszert érinti: az új vontatómotoroknak és a szintén új fékrendszernek köszönhetően a jelenlegi 110 kilométer per órás végsebesség százhúszra emelkedik.

A PR EN57 046-os motorvonata a wroclawi karbantartóbázison<br>(fotó: Marcin, Flickr)

Az alacsony belépőmagasságú motorvonatokból a wrocławi Pafawag 1961 és 1993 között ezernégyszáznál is többet gyártott; a Lengyel Államvasutakon (PKP) kívül a Horvát Vasutak (HŽ) és a Szlovén Vasutak (SŽ) is vásárolt belőlük. A 65 méter hosszú, 125 tonna tömegű, háromrészes szerelvények 3000 Volt feszültségű egyenáramról üzemelnek. A 212 ülőhelyes vonatok középső része hajtott, melynek négy tengelyén egy-egy 145 kilowatt teljesítményű LK450-es vontatómotor biztosítja a mozgáshoz szükséges energiát. A szerelvények két szélső kocsija hajtás nélküli vezérlőkocsi. Legfeljebb három szerelvény képes szinkronüzemben közlekedni, összekapcsolódásuk Scharfenbergkupplung („schaku”), azaz központi ütköző- és vonókészülék segítségével történik.

A PR már számos motorvonatát korszerűsítette uniós források segítségével 2006 óta. Az International Railway Journal arról ír, hogy az EN57-es szerelvények felújítására kiírt tenderre jelentkezők elbírálásánál kizárólag az ár számít: a legolcsóbb ajánlatot tevővel írják alá a szerződést. A jelentkezők április 9-ig adhatják be pályázatukat, ötmillió zlotyi előleg befizetése mellett. A szerződés aláírásától számítva 18 hónap áll a győztes rendelkezésére, hogy teljesítse kötelezettségét.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.