Munkában Dombóvár szépe

Fritz Gergely   ·   2024.01.11. 18:00
3956_XS109051_240110_

Elkészült a 116-os Szergej felújítása – retró külcsínnel. Ez most a Start legpirosabb gépe.

Néhány év kényszerű állás után elkészült a 116-os ős-dombóvári Szergej felújítása a mozdony anyafűtőházában. A gép mindig is meghatározó igáslova volt a honos telephelyének, dolgozott a Bátaszék és Pécs környéki dízelvonalakon, egykor besegített a nyári személyfordában is, például rendszeresen rábízták Csörgődögléskor a Celldömölk–Pécs között közlekedő fürdősvonat továbbítását. De volt székesfehérvári kiküldetésen is bő tíz évvel ezelőtt, aztán az ideiglenes áthelyezések után mindig visszavitték Dombóvárra.

A szakadt 116-os vendégszereplőként a dunaújvárosi kikötői szénfordában 2008 nyarán. Ekkoriban éles volt a verseny a legszakadtabb M62-es címéért, erős versenyző volt a 057-es és a 165-ös gép is például. A képre kattintva galéria nyílik Fritz Gergely és Vörös Attila fotóiból

A megbízható gép egykori gúnyája nem tükrözte kirobbanó formáját, a kétezres évek második felében méretes rozsdafoltjain már be lehetett látni a géptérbe. Mígnem egyszer befoltozták, ám a festését nem pótolták, így a kopottas külcsín random szürke csíkokkal jó ideig megmaradt. Végül a Szergejek sorozatos fűtőházi B-vizsga projektjébe ez a mozdony is bekerült, a 116-os komplett felújítása 2010 elején lett kész. Azóta ismét eltelt bő tíz év, így esedékes volt a mozdony felújítása, amit ismét Dombóváron végeztek el.

Frissen felújítva, 2010 nyarán robog a bátaszéki tolatóssal. Vörös Attila képe Mőcsényben készült

A külcsín azonban ezúttal némi retró beütést is kapott: a pályaszám a hagyományos M62 116 formájában került a mozdonyra, a H-Start helyett pedig a MÁV felirat díszeleg a pályaszám alatt. Az M62 sorozatszám fekete alapja pedig túllóg, ami az egykori vörös csillag helyéül szolgált, felidézve ezzel a kilencvenes éveket, amikor a rendszerváltás után számos mozdonyról sebtében csak a vörös csillagot távolították el, a helye viszont a következő komolyabb javításig még a gépek orrán maradt.

A retró 116-os január 10-én a tolatóssal kocog Mórágynál (fotó: Fritz Gergely)

A 116-os Szergej felújítása 2023 decemberében lett kész, futópróbáját december 12-én tartották Dombóvár és Szentlőrinc között. Az év végi csekély teherforgalom miatt élesben főleg az éjszakai szakály-hőgyészi és pincehelyi kiszolgálómenetek élén mutathatta meg erejét, illetve decemberben Bátaszéken is járt, de az ünnepek előtt csekély teherforgalom miatt csak a bátaszéki vasúti gázolajkút üres tartálykocsijáért kocogott ki gépmenetben. Január 10-én azonban már mindkét irányban volt elegy a szerdai bátaszéki tolatóson. Összesen hatkocsis szerelvényével indult el Dombóvárról szerda délelőtt:

  • egy tartály a bátaszéki gázolajkútra tartott,
  • három üres Eas-kocsi Szekszárdra,
  • kettő pedig Pörbölyre, farakodáshoz.

Délután két fával rakott kocsival tért vissza Pörbölyről Dombóvárra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek