NABI Sirius – immár helyköziben is
A magyar gyökerekkel rendelkező, ám az utóbbi években már teljes egészében amerikai tulajdonba került NABI mintegy fél évtized szünet után tavaly lépett ismét színre a hazai piacon az új fejlesztésű, városi forgalomra szánt Sirius fantázianevet kapott autóbuszával. Már akkor hangsúlyozták, hogy egy komplett típuscsaládban gondolkodnak, így most a helyközi változat bemutatásának érkezett el az ideje.
A formaterv az amerikai BRT modellek hazai adaptációja, teljes egészében megegyezik a városi verzióval. Ívelt homlokfal a tetőn folytatódó spoilerrel – ezek azok a védjegyek, amik igazán egyedi megjelenésűvé varázsolják a járművet. A főegységeknél sem történt változás (de minek is történt volna, amikor a legkorszerűbb komponensekről beszélünk); az alváz, a motor és a futóművek továbbra is az MAN-től származnak, az automata sebességváltó a ZF gyártmánya. Maga a felépítmény viszont kicsivel hosszabb lett (12 580 helyett 12 680 milliméter), és jelen esetben rozsdamentes acélból készült, de ez is kérhető hagyományos szénacélból. A nagyobb utazósebesség, illetve a rosszabb minőségű utak miatt a helyközi Sirius ballonosabb gumiabroncsokat kapott, ami azon túl, hogy komfortosabb utazást biztosít, a karosszéria esetleges sérüléseivel szemben is nagyobb védelmet nyújt.
Az utastérben 43 kényelmes, vastagabban párnázott ülés kapott helyet, ebből nyolc a padlószintre került, ezek tehát a nehezen mozgók számára is könnyen elérhetők, hiszen itt nem kell dobogóra lépni. Örvendetes, hogy eltűnt az első kerékdobok fölötti „holt tér” is, a csomagtartó helyett itt is üléseket helyeztek el. A műszaki adatok szerint további 52 ember állva utazhat a buszon, az összbefogadóképesség így tehát 95 fő. Az első, alacsonypadlós szekcióban még csomagpolcok is találhatók, a hátsó, magaspadlós rész viszont az alacsony belmagasság miatt inkább csak az ülő utasoknak ajánlott.
A busz természetesen légkondicionált, ennek szinte velejárója, hogy az ablakok zárhatók, bár sajnos továbbra sem színezettek. De ha már színezés: mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a karosszéria fényezése igen kellemes, harmonikus összképet mutat az utastér színvilágával, ebben a tekintetben is sikerült ismét különlegeset alkotni.
A Sirius városi változatától alig tér el a most bemutatott helyközi. Mivel nagyobb kerekekkel szerelik (275/70 helyett 295/80-as abroncsok vannak rajta), ezért az első kerékdobot megnagyobbították, előre-hátra 50-50 milliméterrel. Ezért az első túlnyúlás 50 milliméterrel, a teljes hossz pedig 100 milliméterrel, 12 680-ra nőtt. Megemelkedett a belépőmagasság is, 340-ről 380 milliméterre. Az iho/közút a buszokkal megtett próbakörön úgy tapasztalta, hogy a geometria megváltozása a jármű vezetését alig befolyásolja.
Az elővárosi Sirius nem kerül messze a városi testvérétől, hiszen hamarosan a Kapos Volán flottáját fogja erősíteni. Viszont várhatóan több cégnél is felbukkan majd egy-egy teszt erejéig, ebben az esetben igyekszünk majd részletesebben is bemutatni a buszt.