Nagy flotta, nagy eredmény, hölgypilótákat vár az easyJet

iho   ·   2015.11.18. 13:45
cim3

A társaság gépei Gatwicken: itt dolgozik az új kiképzőközpont (fotók: easyJet)

Az eddigi Airbus-rendelések „apró kiegészítéseként” a huszadik születésnapját nemrég ünneplő diszkont légitársaság és az Airbus újabb komoly üzletet jelentett be: az easyJet harminc A320-ast vásárol az új, modernizált neo-változatból és még hatot a most gyártásban lévő „classic” ceo-variánsból. A gépek részben a jelenlegi flotta többségét alkotó 319-esek leváltására, illetve a géppark bővítésére szolgálnak, mindenesetre a diszkont cég is felsorakozik ahhoz a trendhez, hogy azonos gépkategórián belül inkább a több férőhellyel repülő változatokat részesítik előnyben az üzemeltetők.

A társaság vezérigazgatója, Carolyn McCall is hangsúlyozta tájékoztatóján, a nagyobb gépek beállítása komoly előnyt jelent a költségekben. Ugyanennek a jegyében tervezi az easyJet, hogy az üléssorok közti távolság megtartása mellett (plusz egy sor beiktatásával) a 320-asok kapacitását 180-ról 186-ra emeli, az első ceók jövő tavasszal már ilyen konfigurációban érkeznek, és a most meglévő 320-asokat ugyancsak jövő évtől alakítják át a nagyobb férőhely kedvéért.

A társaság flottája már 250-nél is több gépet számlál

A most lekötött új utasszállítókat 2018 és 2021 között szállítja le a gyár, az Airbus egyébként nemrég jelentette be, hogy a keskenytörzsű gyártósorok teljesítményét alaposan megnöveli, 2019-re a jelenlegi negyvenkettő helyett már havonta hatvan példányt akar átadni a megrendelőknek a 320-as gépcsaládból. Amit az is érthetővé tesz, hogy maga az easyJet a mostani pótrendeléssel együtt összesen 451 géppel szerepel a listán. A jelenlegi flotta 243 gépet számlál, és az easyJet-vezér elmondta, a társaság, elsősorban az üdülőhelyi forgalomban, máris némi kapacitáshiánnyal küszködik.

Ugyanakkor az Airbus és az easyJet közti keretszerződés a vezérigazgató szerint nemcsak előnyös beszerzést tesz lehetővé, hanem „megfelelő rugalmasságot” biztosít arra az esetre is, ha az utazási igények az előrejelzések ellenére valamelyest mégis visszaesnének. McCall ezt nyilván azért kellett, hogy hozzátegye, mert a párizsi terrorakciók után csökkent a francia fővárosba irányuló forgalom az easyJet hálózatában is. A vezérigazgató ugyanakkor azt mondta, a visszaesés hasonló, mint amit a Germanwings tavaszi katasztrófája után tapasztaltak, de akkor is elég hamar helyreállt a szokásos forgalom, és most is ebben reménykednek a társaságok.

Ünnepi festés a huszadik születésnapon

Érdekes megjegyzése volt a vezérigazgató asszonynak, hogy a flotta bővítése elsősorban a létező piacok konszolidálására és jobb kiaknázására szolgál, nem annyira a kelet-európai terjeszkedésre, ahol az easyJet McCall szerint „nem tört be annyira a piacra, a verseny még intenzívebb, és nagyobb a veszélye a túlkapacitásnak” (Ez az utalás feltehetően arra vonatkozik, hogy az easyJet nem akar a mostaninál keményebb konkurenciaharcba bonyolódni az ebben a régióban domináns Wizz-zel és Ryanairrel.)

Mindeközben a társaság szerkesztőségünkhöz eljuttatott eredményjelentéséből kiderül, az easyJet az előző évhez képest négymillió utassal többet, 68,6 milliót szállított, az adózás előtti nyereség pedig 18 százalékos bővüléssel ismét rekordot döntött, 686 millió fontra emelkedett, miközben az egy ülésre jutó költség 3,4 százalékkal csökkent.

Carol McCall vezérigazgató sokkal több női pilótát akar

És még egy érdekes hír a társaságról: az intenzív flottabővítés ugyancsak intenzív növekedést feltételez a hajózóállományban. A cég Gatwicken nyit kiképző központot, ahol évente tíz helyet tart fenn hölgynövendékeknek. Az easyJet kifejezett célja, hogy a női pilóták részarányát a mostan 2500 fős állományban a jelenlegi öt százalékról legalább a duplájára emelje, vagyis a női pilótajelöltek számát is megduplázza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek