Nagy orosz állami rendelés: segítség a gyártóknak

iho/repülés   ·   2012.12.20. 09:00
Rossiya_Tupolev_Tu-154M_cim

Nem kevesebb mint 130 repülőgépet rendelt az orosz állam az egyesített orosz repülőgépgyártó konszerntől. Az UAC (United Aircraft Corporation) a védelmi és a belügyminisztérium, valamint más kormányügynökségek számára szállítja majd a gépeket. A megrendelt típusok: Antonov An–148-as két hajtóműves szállítógép, Szuhoj Superjet S100-as regionális utasszállító, Tupoljev Tu–204-es közép-hatótávolságú utasszállító, illetve az Il–76-os továbbfejlesztéseként készülő Il–476-as teherszállító. A 130 példányra szóló megrendelés részleteiről, tehát hogy melyik típusból hányat akar a kormányzat, egyelőre nincs további információ.

Készülnek a modernizált nagy teherszállítók, az Il–476-osok

Az ipari és kereskedelmi miniszter eléggé nyíltan kimondta, hogy a megrendelés nem más, mint az ipari partner, az UAC konszern megsegítése, ugyanakkor az állam támogatja a típusok külföldi promócióját is. Manturov miniszter az ATW összefoglalója szerint korábban viszont azt állította, hogy a vásárlást gépenként csak maximum húsz százalékban fedezi közvetlenül az állam, a többi pénzt lízingszerződésekkel és hosszú lejáratú hitelekkel kell összeszedni.

A hírek szerint a gépek fő vásárlója a hadügyi tárca lesz, amely a következő öt évben 80 repülőjét akarja lecserélni, olyan, a szovjet időszakban készült típusokat, mint az Il–62-es, a Tu–134-es és Tu–154-es. Ezeknek a gépeknek az üzemeltetésén a magas üzemanyag-fogyasztás miatt évente 40 millió dollár a vesztesége az államnak, mondta az ipari és kereskedelmi miniszter.

Furcsa orrkiképzés a légierő Tu-134-esén: a Tu-22-esekre képzik a személyzetet

Az adatbázisok szerint az orosz légierő jelenleg 12 Il–76-ost használ speciális információgyűjtési és felderítési feladatokra, és 86-ot „egyszerű” szállítógépként. Van néhány Tu–204-es ugyancsak speciális funkciókra, a szállítógépek listáján pedig 12 Tu–134-es és 16 Tu–154-es szerepel. Ugyancsak feltüntettek 20 Tu–134-est a kiképzőgépek között: ezekkel a bombázók személyzete tanul és gyakorol.

Az orosz állami vezetők légi szállítását végző vállalat, a Rossiya Airlines az elnöki repülésekre Air Force One stílusban átalakított Il–96-osokat használ, más fontos személyiségek pedig sűrűn repülnek a jelek szerint ugyancsak lecserélésre érett hat Il–62-esen. A VIP-gépek állományába tartozik még a leváltásra kijelölt típusok közül a Tu–134-es és a Tu–154-es is hat-hat aktív géppel, a kisebb 134-esekből négy, a 154-esekből 17 van tartalékállományban.

Orosz állami vezetők sűrűn repülnek Il-62-esekkel, régebben ilyen volt az elnöki gép is

A Szuhoj esetében a Superjet S100-asok megrendelése azért érdekes hír, mert a gépet gyártó közös vállalat, a Superjet International a legutóbbi audit szerint nagyon komoly üzemi veszteséget hozott össze, és az átvilágító jelentése szerint kétséges, hogy egyáltalán folytathatja-e a tevékenységét.

Kapcsolódó hírek