Nagy sebességű vasút köti össze Kínát és Vietnámot
A két ország közötti első NSV egyelőre a legnyugatibb kínai kikötőnél, a határváros Tunghszingnél ér véget, de Vietnám már belelkesedett.
Méghozzá a Kínát Laosszal összekötő, a szomszédos országban emelt sebességű vasútvonal sikerén, és felgyorsítja az építkezés előkészületeit. Laosz 2021-ben kapott Kína globális infrastruktúra fejlesztési stratégiája, a Belt and Road Initiave keretében emelt sebességű vasutat a határtól a főváros Viantianéig. Ez a 422 kilométeres vasút, amin a személyvonatok engedélyezett sebessége 160, a tehervonatoké 120 kilométer per óra, a hátsó-indiai Kunming–Szingapúr vasút része.
Látván a gazdasági vérkeringésre jótékony hatású létesítmény impozáns adatait – a Kína–Laosz vasúti artéria (Lao–China Railway) a China Railway szerint működésének első húsz hónapjában 19 millió utast szállított és 23 millió tonna árut kezelt, azaz fellendítette a trópusi gyümölcsök, a vasérc, a manióka és a gumi áruforgalmát –, Vietnám sem kíván lemaradni. Egyrészt egyre nagyobb a nyomás a kormányon, hogy foglaljon végre állást a Ho Shi Minh-várost Hanoival összekötő nagy sebességű vasút (NSV) megépítésének tárgyában (miután a nemzetgyűlés leszavazta a shinkanszen-típusú NSV megépítésére vonatkozó javaslatot, mondván, talán más megoldás is szóba jöhet), másrészt államközi szerződés keretében, kínai segítséggel gyorsítják fel a Lao Cai–Hanoi–Haiphong vasúti projektet (Haiphongtól már csak egy ugrás Tunghszing), méghozzá normálnyomtávon! Vietnámban ugyanis a törzshálózat egy méteren épült ki.
Magának a Kína–Vietnám NSV-nek egyelőre tehát csak a kínai szakasza épül, ám az annál pazarabb lendülettel. Augusztus második felében kezdődtek a munkálatok, az első napon – nyilván demonstratív jelleggel – a vágányfektető gépsor ötszáz méteren fektette le a vágányokat. Még van teendője, a Kuanghszi tartománybéli Fangcsengkangtól Tunghszingig ugyanis 46,9 kilométeres a pálya, ám amint elkészül, pontot lehet tenni Kína nyugati tengerparti vasúti beruházásnak végére: Tunghszingből már Vietnámba vezetnek tovább a sínek.
A tervek szerint Fangcsengkang és Tunghszing között decemberben indul meg a vasúton a személyforgalom.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!