Nagyratörő Aeroflot-tervek, hatalmas flottamozgások, meglepő részletekkel

iho   ·   2020.08.02. 12:00
cim
Az orosz állami légitársaság-csoport korábban már nagyvonalakban nyilvánosságra hozta hosszú távú stratégiáját, mint erről beszámoltunk, a lényeg: 2028-ra csoportszinten 130 millió utas, 600 repülőgép. Az Aeroflot maga ötcsillagos társasággá növi ki magát, miközben a legnagyobb bővülést az egyetlen orosz diszkonttársaság, a Pobeda hozza, ami egyben a csoport növekedésének motorja lesz.

A hosszútáv alaptípusa a 350-es lesz (fotó: Aeroflot)

A napokban napvilágra kerültek az ehhez kapcsolódó nagyszabású flottatervek is. Ezek szerint mind az Aeroflot, mind a Pobeda – utóbbi némi vargabetűvel – egyetlen gyártó, az európai Airbus típusaira tér át. Az Aeroflot a 2028-as határidőre 175 géppel dolgozik majd, ezek közül a hosszú távú járatok kiszolgálása az A350-esekkel történik. Összesen nyolcvanegy repül majd a cég színeiben, vegyesen a 900-as és a hosszabb törzsű 1000 változatból, a közepes hosszúságú hálózaton az A320-as gépcsalád példányai repülnek, méghozzá tizenkilenc 320neo és hetvenöt hosszabb törzsű 321neo.

Ehhez képest a mostani flotta valóban vegyes, a jövő egyik alapgépéből, a 350-esből egyelőre csak egyet vett át az Aeroflot, a többi szélestörzsű A330-as és Boeing 777-es. Utóbbiak tehát előbb-utóbb kiválnak a flottából, csakúgy, mint a mostani ceo-Airbusok, és az ugyancsak szép számban repültetett 737-esek. A negyvenhét Boeing keskenytörzsű átkerül a Pobedához, a most használt Szuhoj Superjetek és a 777-esek pedig a cégcsoport harmadik tagjához, a Rosszijához, amelynek jövőbeli feladatairól felállásáról a legkevesebb szó esik, csak annyi, hogy ez a cég felelős a következőkben a „társadalmi feladatokért”, ami részben nyilván az állami szállításokat jelenti.

A Pobeda egyelőre kizárólag 737-esekkel repül (fotó: Pobeda)

Tehát a Pobeda alapos 737-es injekciót kap, a low-cost társaság eddig is 737-800-asokat használt, szám szerint harmincnégyet, sőt, érvényes rendelése van MAX-okra, és még átveszi az Aeroflot 737-eseit is. Ehhez képest következik a flotta-tervek talán legfurcsább mozzanata, vagyis, hogy ebből – ugyancsak 2028-ra – a Pobeda egy 175 gépből álló, kizárólag Airbus keskenytörzsűekből álló gépparkra áll át. A folyamat egy tizenegy gépes 321neo rendeléssel indul, ezek a gépek 2023-ig kell, hogy beérkezzenek, és a többi is feltehetően a nagyobb kapacitású változat lesz, 239 utasra berendezve, tehát valóban LCC-kiadásban, mindezt pedig az orosz elemzők is úgy értékelik, hogy az Aeroflot a Pobeda fejlesztésében kétségkívül a Wizz Air és az Air Asia nyomdokaiban jár... Hogy a Boeing keskenytörzsűekkel mi lesz, arról nem szólnak a cikkek, noha ekkora típuscsere esetén ez a kérdés is felbukkan.

De nem ez a legérdekesebb, mondhatni legrejtélyesebb eleme az ambiciózus terveknek, hanem az, hogy közben más hírek szerint az Aeroflot legutolsó jelentésében az szerepel, hogy a cég (vagy a csoport, ez nem világos az összefoglalókból) összesen 200 orosz gyártmányú gépet fog üzemeltetni – nem is 2028-ig, hanem 2026-ig. Ez megint igen komoly gépmennyiség, részben a már üzemeltetett Szuhoj Superjetekből és a még típusalkalmassági engedélyt nem kapott MC-21-eseből állna össze. Az S100-asokból idén hét, jövőre tizennégy új példányt állítanak szolgálatba, az MC-21-ből ötvenre van fix megrendelés és harmincötre opciós lekötés.

Melyik társasághoz kerülnek az MC-21-esek és a Superjetek? (fotó: Szuhoj)

De az orosz típusok végfelhasználásáról – Aeroflot, Pobeda vagy Rosszija – nem szólnak a hírek. Még ha mondjuk ezek a gépek mind az Aeroflot harmadik vállalatához, a Rosszijához kerülnének, a számok akkor sem stimmelnek összevetve a hatszáz gépes teljes csoport-flottával 2028-ra. Vagyis az a furcsa kép alakul ki, hogy miközben tudjuk, hogy Putyin elnök intenciói szerint Oroszországnak át kellene állnia a saját gyártmányú utasszállítók használatára, és a tervek szerint ehhez kétszázat készítenek el a következő öt évben, az állami orosz légicég-csoport két meghatározó társasága a belátható jövőben kizárólag Airbusokkal akar repülni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek