„Napi két vonattal nem lehet forgalmat csinálni”

Takács Zsolt   ·   2012.05.28. 10:00
bz400

Már korábban is foglalkoztunk a 14-es szárnyvonal sorsával, mely egyike az április 15-étől életbe lépett menetrendritkítások áldozatának. A Csorna-Pápa vasútvonal az elmúlt öt évben folyamatosan ki volt téve a mindenkori kormány által végrehajtott „vasútreformoknak”. Ugyan itt sem szűnt meg a közlekedés, a szakértők szerint a járatok ily mértékű csökkentése csak tovább ronthat a helyzeten, hiszen a napi két-két vonat nem lesz csábíbtó hatással az utazóközönségre.

Csorna takaros vasútállomásán, a 4a jelzésű csonkavágányon már indulásra készen áll a Bzmot motorkocsi. Kereszt egész biztosan nem lesz útközben, mivel a 30924-es személyvonat 16 óra körül már befutott négy utasával Pápáról, és ez a Bz indul majd vissza 16.12-kor. Ezzel a fordával véget is ér a forgalom aznapra a két város között.

A Pápára közlekedő személy várja az utasokat<br>Kattintson a gépgalériához!<br>(fotók: Takács Zsolt)

Megváltjuk a menetjegyet egészen Pápáig, a mosolygós jegypénztáros hölgy elárulja: ma még nem adott ki jegyet erre a viszonylatra, így a miénk a megtiszteltetés. Ez persze nem örömteli hír, de ha belegondolunk, józan paraszti ésszel is megmagyarázható a gyér utasforgalom: Csornáról Pápára 9.10-kor és 16.12-kor indul vonat. Ezzel munkaidő után haza aligha lehet utazni, hiszen a munkahelyeken rendszerint reggel hatkor, este hatkor vagy délután 14-kor telik le a műszak, esetleg annak lehet szerencséje, aki 16 órakor végez, ám így is durván 10 perce van, hogy elérje a vonatot.

Pápáról 6 és 15 órakor indulnak a személyvonatok, melyek Csornára reggel 7-re, illetve 16 órára érkeznek. Akinek a napi rutinjából kiesnek ezek az időpontok, annak marad a közúti közlekedés. Korábban megírtuk azt is, hogy az autóbuszok mennyi idő alatt teszik meg a távot és hogyan közlekednek a két város között.

Egyed-Rábacsanak állomáson már rozsdásodnak a sínkoronák és zöldell a peron

Szany település nagyjából félúton fekszik Csorna és Pápa között. Németh Gergely, a község polgármestere az iho.hu-nak elmondta: a 2010-es újranyitás óta fokozatosan visszaszoktak az emberek a vasútra. Sajnálatos, hogy éppen most kellett leállítani a vonatok zömét.

„Korábban lehetővé tettük az eljutást az állomásra, a falubusszal szállítottuk igény szerint az utasokat a vonatokra. Most tudomásul kellett vennünk a változásokat, a maradék vonat mellett busszal kell közlekednünk. Mivel naponta csak két vonatpár közlekedik, nem fogják megvenni a bérletet a helybeliek a vasútra” – tette hozzá a polgármester.

„Áprilisban levelet írtam a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, melyben kértem, hogy indokolják meg a járatok drasztikus csökkentését a vonalon.

A válaszban Völner Pál államtitkár kifejtette, hogy a jelenlegi gazdasági keretet és a költségvetést figyelembe véve születtek meg a döntések. A párhuzamosságok kiszűrése volt a cél, az autóbuszos és a vasúti közlekedés összehangolása olyan formában, hogy a dinamikusság megmaradjon a közlekedésben. A járatcsökkentések tehát nem azt jelentik, hogy a térség hátrányos helyzetbe kerül vagy nem lesz megfelelő ellátás, csupán egy költséghatékony, egymást kiegészítő menetrend született a közút és a vasút tekintetében. A két vonatpár és az autóbuszos közlekedés – ide értve az elindított vonatpótló buszokat is – megfelelő szolgáltatást nyújt a közösségi közlekedéshez.”

Nincs felszálló, nincs leszálló..csak egy megszállott fotós

„Tudomásul vettem Völner Pál és a minisztérium álláspontját, de nem osztom a véleményét – mondta el portálunknak Németh Gergely. – „Úgy gondolom, hogy a további lehetőségeket át kell gondolni. Az érintett községek képviselőivel, polgármestereivel a jövőben is azon leszünk, hogy az utazóközönségnek ne származzon hátránya a közlekedés átalakításából. Szomorú dolgonak tartom azt is, hogy a jelen gazdasági helyzet nem teszi lehetővé a vasúti közlekedés szinten tartását.”

A 16.12 órakor Csornáról Pápára közlekedő személyvonat hét perc késéssel és hat utassal vágott neki a Rábaköznek. Az állomások többsége elhagyatott, csupán Szany-Rábaszentandrás állomáson támad némi mozgolódás az állomáson. A Bz magányosan zötyög végig a szántóföldek és akácerdők között, néhol lassításra kényszerülve a behajló faágak miatt. A lombok helyenként végígsimítják a kocsi oldalát. A menetidő egyébként 50 perc.

A jegykezelés során a kalauztól érdeklődünk a forgalomról, csak mellékesen. – „Nagyjából annyi az utas, mint most, 6-8 fő, kevés a bérletes. Node kérem, napi két vonattal nem is lehet forgalmat csinálni.”

Egy idős úr nosztalgikus tekintettel mered ki az ablakon menet közben. Szóba elegyedünk, kiderül, hogy pápai születésű, de már Sopronban él 20 éve, s minden évben nagyjából kétszer elzarándokol erre a vonalra, mivel kellemes élményei fűződnek hozzá.

„Tizennyolc évig jártam ezen a viszonylaton, mivel Csornán volt a munkahelyem és iskolába is ode jártam. Nekem nem csak a közlekedést, az ifjúságomat és a gyerekkoromat jelenti a „rábaközi vasút”. Ismerem az állomásokat, minden egyes kanyarját a pályának; még előttem van, az is, ahogy a bakterok az épület előtt szalutálva várják a vonatot. Halomban álltak a cukorrépa és a krumli kupacok a rakodókon. Emlékszem, mindig a vonaton izgultunk azon, hogy aznap ne keljen felelnünk számtanból. Sőt, egyszer – igaz ez már régen volt – nem vettem jegyet – mivel nyári szünet volt bérletet se – a kalauz pedig a fülemnél fogva dobott le egy állomással korábban a vonatról. Azt a sétát a mai napig nem felejtem el, míg hazaértem volt alkalmam nézni a tájat, az idő közben arra járó szerelvényeket – meséli nevetve Kálóczy András.

Volt egy GYSEV-es álom, miszerint a 14-es vonal is zöld-sárga kezelésbe kerül, hasonlóan a Szombathely-Hegyeshalom viszonylathoz, képünkön egy Hegyeshalom felé közlekedő személyvonat Csornán

A vonat Pápára öt utassal érkezett meg 17 óra magasságában. A Celldömölk felé tartó gyorsvonat már az állomáson várakozott, az átszállási lehetőség tehát biztosítva volt. Erre egy forgalmista is felhívta a figyelmét a Bz-ről lekászálódó néhány utasnak. Azoknak, akik Győr felé közlekednének tovább, csupán fél órát kell várniuk az érkező személyre.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

CER Csoport: irány a tőzsde!

iho/vasút   ·   2020.12.03. 09:00

Új mozdonyok beszerzésére fordítja a vasúti árufuvarozásban közel kétévtizedes tapasztalattal rendelkező CER Csoport azt a 2 milliárd 200 millió forint összegű tőkebefektetést, amelyben a Széchenyi Alapok és két független piaci társbefektető vesz részt.