Narancsos paradicsom szpottereknek: Frisian Flag'16

Gazsó Krisztián   ·   2016.04.26. 08:45
cim

F-15-ös két lángra támaszkodva...

Bár a cím azt sejteti, most kifejezetten egy, a repülésrajongóknak készített étel receptjét fogom közkinccsé tenni. De nem. (Akit felvillanyozott a cím, némi kereséssel a narancsos paradicsomleves elkészítésének a leírását megtalálhatja a neten. A kóstolót a szerkesztőségbe várjuk.)

A cím inkább arra utal, mi várja az egyszeri fotóst, ha eljut Leeuwardenbe, Hollandiába, a Frisian Flag 2016 hadgyakorlatra.

...és érkezőben, a spotterek kereszttüzében

A gyakorlat április 11. és 22. között zajlott nyolc ország részvételével, Hollandia, Németország és Dánia légterében, hogy tovább mélyítse az együttműködést a részt vevő nemzetek között. Az irányítást egy AWACS végezte Geilenkirchenből felszállva. Eindhovenből pedig, az EART 2016 elnevezésű gyakorlat keretében, holland KDC-10, francia C-135FR és olasz KC-767A tankerek töltötték a kerozint, kiegészülve egy német A310 MRTT-vel, amely honi bázisáról repült.

Leeuwardenből F-15, F-16, F/A-18, Mirage 2000D, Tornado GR4 és Eurofighter típusú gépek szálltak fel, a gyakorlat záró napjának kivételével napi két hullámban. Szintén innen dolgozott a gyakorlat résztvevői alá a Cobham cég és a Norvég Légierő Falcon 20-asa.

Mirage-meeting a küszöbnél

Finnország F/A-18-asokkal, a Luftwaffe pedig az Eurofighterrekkel vett részt a gyakorlaton. A gyakorlaton résztvevők „keze alá játszott” a Norvég Légierő és a Cobham Avitions Falcon 20-asa. Míg a sötétszürke norvég gép a repülőtér belső gurulóútjait használva gurult ki a felszálláshoz, addig a sötétkék másik gépet sokkal jobban lehetett fotózni a földön. Ezen kívül a Holland Légierő C-130H-ja a levegőbe emelkedett, hogy az elfogásokat gyakorolhassák rajta is.

Finn Hornet: a horog a szárazföldön nem kell a landoláshoz

Tavaly már kijutottunk, így megállapítható, a paradicsom pirosabb lett. Tavaly a parkolás egy kicsit kaotikus volt, mert csak a közút mellett lehetett lerakni az autót, és ez zavarta a közlekedést, hiszen nagyon sokan voltak kíváncsiak a gyakorlatra tavaly és idén is.

Mostanra a helyi szpotterek, a katonaság és a rendőrség együttműködésének köszönhetően, változtattak ezen. Egy helyi gazdától bérbevett földterületen alakították ki a három euró/nap/autó díjazás fejében használható parkolót. Méretes fényképezőgépeikkel a nyakukban végezték a parkolóba a beengedést a helyi szpotterek, majd amikor gép közeledett, „üzemmódot változtattak”, és fényképeztek.

Euro-vadászok, oszolj!

A pálya mindkét végén megtalálható parkolóknál mobil WC-ket helyeztek el és pár büfés is sátrat vert, illetve a közeli benzinkút is plakáton hirdette, étel, ital, illemhely náluk is elérhető. A segítő szándék másban is tetten érhető volt. A repülőtér keleti végén, egy csatornákkal szegélyezett területen található a bevezető fénysor. Ide száraz lábbal igen nehéz bejutni. Most alkalmi jelleggel egy konténert helyeztek a csatorna fölé, hogy abban átkelve még jobb helyről lehessen fényképezni a repülőgépeket. Ez nagy élmény azoknak is, akik még nem jártak konténerben. (És azoknak is, akik nem találkozhattak eddig ilyen ötletes és ennyire segítőkész kiszolgálással szpotter életük folyamán... – a szerk.)

Még ez is a spotterekért: átkelési lehetőség a legjobb fotós pozícióhoz

A nyugati oldalon helyezkedik el a szpotterdomb. Aszfaltozott bevezető út, padok, szemetes, ahogy illik. És egy csengő. A csengő a bázis egy belső, a gépkocsik által használatos út mellett álló közlekedési lámpán van. Az út a pálya mellett vezet el. Amikor a lámpa pirosra vált, a csengő is megszólal. Olyan a hangja, mint egy ébresztőórának. Csak hangosabb egy cseppet. Száz-kétszáz méterre is elhallatszik. Még a közelben hajtóművező gépek hangja sem nyomja el teljesen.

Cseng a csengő, jön az F-16-os!

Hogy ez a csengő a szpotterek miatt van ott vagy sem, nem tudom, de látva, hogy miként mennek arrafelé a dolgok, nem tartom kizárnak, hogy a fotósok miatt szerelték fel. Az biztos, hogy a pálya másik végén nincs ilyen. Nagyon hasznos szerkezet. Lehet nyugodtan bóbiskolni, enni-inni, beszélgetni. Nem kell az eget folyamatosan kémlelni. A csengő megszólalásából úgy is lehet tudni, hogy történni fog valami.

Az élmény a tavalyihoz képet nem változott. Hatalmas. Érezni a leszálló gépeket, hallani a féklapok nyitását végző hidraulikus hengerek okozta sivítás-szerű hangot, orrunkban érezni a leszálláskor elfüstölő gumi szagát, látni a pályán nekilóduló gépek hajtóműveiből kicsapó lángokat. Amikor pedig 10-12 gép áll a pálya végén felszállásra várva, nos, a kerozin szaga – vagy igény szerint, illata – is intenzíven érezhető a levegőben. Mély szippantás a levegőből kötelező!

Startol az öreg Tornado

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek