Nem vágja a földhöz a Boeingot a rendeléslemondás

iho/repülés   ·   2012.08.28. 08:00
cim

Ellentmondásosan fogadta a légiközlekedési iparág a hírt, miszerint a Qantas légitársaság lemondta 35 gépre szóló Dreamliner-rendelését. A kompozit-alapú, új technológiát, a korábbinál gazdaságosabb üzemeltetést hozó típus hároméves késéssel tavaly ősszel állt szolgálatba.

A Wall Street Journal szerint az ausztrál társaság döntése újabb árnyékot vet a 787-es pénzügyi kilátásaira: mint azt az iho/repülés is többször hírül adta, független szakértők számításai szerint immár nem kevesebb, mint ezer példány eladása kellene ahhozt, hogy a fejlesztésre fordított pénz megtérüljön és a típus profitot legyen képes termelni. A Boeing elnöke ugyanakkor már 2020-ra megvalósíthatónak tartja a nyereségesség elérését.

216 gép megrendelését lemondták, de 824-re továbbra is nagyon számítanak a légitársaságok

Noha ez volt a legnagyobb gépszámú megrendelés, amit a megrendelők valamelyike visszamondott, 8,5 milliárd dollár értékben, és olyan visszamondások előzték meg, mint a China Eastern és az S7 15-15, az Aviation Capital 25 gépes megrendelésének lefújása, a rendelésállomány továbbra is 824 gépre szól. Többek közt erre hivatkozva állítja a Flightglobal által megkérdezett szakértő, hogy a Qantas döntése nem rendíti meg igazából a Boeing és a 787-es pozícióit.

Eddy Pieniazek, az Ascend tanácsadó cég vezetője arra emlékeztet, hogy a Qantas megrendelése valóban fontos pillanat volt: a 787-es melletti döntés épp akkor, amikor az Airbus piacra dobta a konkurens A350-est. A Qantas választása döntő érv volt az európai gyártónak amellett, hogy az új Airbus ne a 330-as egyszerű továbbfejlesztése, hanem radikálisan eltérő konstrukció legyen.

A Dreamliner-gyártás felfutása a Boeing elsőrendű célja: mennél többet adnak el, annál gyorsabban térül meg a fejlesztési költség

Az viszont, hogy most az ausztrálok visszamondták a 35 gépet, nem a program csúszásának és nem is annak tudható be, hogy a gép paraméterei, teljesítménye nem lenne megfelelő: a Qantas a rá nehezedő pénzügyi nyomás miatt hozta a döntését, és a további 50 787-esre szóló opciója tovább él, erről két év múlva dönt a társaság, miközben low-cost leányvállalata, a Jetstar is továbbra is igényt tart a maga megrendelt Dreamlinereire.

Kapcsolódó hírek