Nemzetközi versenypályázatot hirdettek a prágai sikló új szerelvényeire

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.10.06. 15:00
LDP

A közlekedési vállalat a kötélpályát és a megállókat is felújítja.

Több hónapos előkészületi munkák, piaci konzultációk után a Prágai közlekedési Vállalat (DPP) nemzetközi versenypályázatot hirdetett formatervezők számára a prágai sikló új szerelvényeinek beszerzésére. Két szerelvény megrendelése a közbeszerzés tárgya, amelyek élettartama legalább huszonét év. Az új szerelvényekkel az utasok legkorábban várhatóan 2023-ban utazhatnak. Mindkét szerelvénynek legalább száz utas befogadására kell alkalmasnak lennie, ami lényegében a jelenlegi állapotnak felel meg (25 ülő és 75 álló utas), viszont a megrendelő egy húsz százalékos kapacitásbővítést preferál. A versenypályázat csak a kocsiszekrény és az utastér formatervezésére vonatkoznak. A cseh főváros közlekedési vállalata viszont a vasúti pályát és a megállókat is felújítja. A petříni lanovka teljeskörű felújításának költségeit 210 millió koronára (2,95 milliárd forint) becsülik.

Az Újezd–Nebozízek–Petřín vonalon közlekedő „lanovka” 1891 nyarán kezdte meg működését, majd 1916-ban az első világháború miatt megszüntették a forgalmat, majd csak 1932-ben indult újra a közlekedés. Több mint harminc év közlekedés után sajnos újra leállt a sikló, 1965-ben ugyanis a petříni domboldalban nagy kiterjedésű földcsuszamlás történt, amely tönkretette a vasúti pályát. Húszéves pihenő után aztán 1985-ben újra elindulhatott a sikló a ma is ismert formájában, mint a városi tömegközlekedés szerves része. A sikló pályájának hossza 510 méter hosszú, a két végállomáson kívül egy közbeeső megálló (Nebozízek) van. A két szerelvény 130 méteres szintkülönbséget küzd le, 4 m/s sebességgel haladva. A pálya legmeredekebb részén az emelkedés 298 ezrelék. A jelenleg is forgalomban lévő kocsikat a Vagónka Studénka gyártotta a nyolcvanas évek első felében, s szakértői vélemények szerint még négy-öt évig lesznek alkalmasak a közlekedésre, utána már sürgős cserére lesz szükség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.